Google gaat verder met expansie van Google+: YouTube-reacties op de schop

Google gaat het reactiesysteem van YouTube koppelen aan het sociale netwerk Google+. YouTube-gebruikers moeten een Google+ account gebruiken wanneer ze een reactie willen plaatsen op YouTube-filmpjes. Het is een slimme zet van Google, dat hiermee het achterblijvende Google+-gebruik afdwingt bij de grote schare YouTube-fans en tegelijkertijd de vaak ontsporende discussies op YouTube-video's op de schop neemt.

Het logo van Google.Beeld reuters

Volgens Google zijn de reacties onder YouTube-video's niet altijd even relevant voor de YouTube-gebruiker. Op dit moment zijn deze voornamelijk chronologisch gesorteerd en de enige invloed die kijkers kunnen uitoefenen, is door ze omhoog of omlaag te stemmen. De twee reacties met de meeste stemmen worden bij de beste reacties getoond.

Google geeft in een blog toe dat deze methode niet altijd afdoende is. 'Stel dat je een video van Justin Timberlake kijkt, welke reacties wil je dan zien? Een reactie van Justin Timberlake zelf, een reactie van mensen waar je om geeft, of gewoon van een willekeurig persoon?'

Anonieme reacties
Door Google+ te integreren komen niet de meest recente reacties bovenaan te staan, maar worden de reacties van mensen die een gebruiker in zijn Google+-kringen heeft prominenter getoond. Ook reacties van bekende mensen of van de maker van de video krijgen voorrang. En er kan voor worden gekozen om een YouTube-reactie niet openbaar te maken, maar slechts aan een select aantal mensen in een bepaalde Google-kring, zoals alleen collega's, familieleden of gelijkgestemden, te tonen. Ook is het door de koppeling met Google+ minder makkelijk om een anonieme reactie te plaatsen. Het opzetten van een geheel nieuw anoniem Google+-account zal de impulsieve scheldpartijen de kop indrukken. De reacties onder filmpjes ontaarden vaak in ruzies, scheldpartijen of racistische opmerkingen.

Google is begonnen met het uitrollen van de nieuwe reactiemethode en verwacht dat het nieuwe reactieveld tegen het einde van dit jaar onder iedere video te zien is.

Beeld Google+.

Facebook-killer
Google+ werd in 2011 met veel bombarie gelanceerd. In Google+ kunnen gebruikers zogenoemde kringen aanmaken om berichten en foto's per specifieke vriendengroep mee te delen. Hiermee uitte Google+ impliciet kritiek op Facebook, waar de relevantie van berichten ver te zoeken zou zijn: een buurvrouw krijgt hetzelfde te zien als een collega. Wordt dit de Facebook-killer?, vroegen tal van techblogs zich destijds af.

Google+ kon echter niet aan de verwachting voldoen. Er zijn meer dan 500 miljoen mensen aangemeld op Google+, waarmee Google+ het op één na grootste sociale medium is, maar de activiteit van gebruikers is laag. Er wordt veel minder gepost dan op bijvoorbeeld Facebook en updates krijgen ook veel minder respons. Google+ kreeg meteen het stempel van spookstad opgedrukt en komt daar maar moeilijk vanaf. Volgens Google is deze kritiek echter onterecht.

Sociale laag voor alle Google-diensten
Volgens Ade Oshineye, bij Google verantwoordelijk voor Google+, is Google+ een sociale laag voor alle Google-diensten, die je ervaring beter maakt, zonder dat je het bewust merkt. Zo gebruiken honderden miljoenen Gmail, YouTube, de zoekmachine van Google en Android-telefoons. 'Google+ zit hier overal in geïntegreerd, zodat al die ervaringen socialer worden. Oshineye: 'Zo kun je zoekresultaten, websites en artikelen en andere content +1'en of direct met een groepje mensen delen, kun je direct een discussiegroep rondom een YouTube-video starten, en zit de Google+-balk boven bijna alle toepassingen.' 'We willen onze gebruikers een naadloze sociale ervaring geven', zei Oshineye vorig jaar in een gesprek met de Volkskrant. 'Bij een afhaalrestaurant ga je ook niet berekenen hoe lang mensen blijven zitten'.

Het was al nodig om een Google+-account aan YouTube te linken om live-hangouts te kunnen organiseren, maar dit wordt slechts door een kleine groep gebruikers gedaan. De integratie met de reacties is een verregaande integratie met YouTube. Het is een logische volgende stap in de expansie van Google+ in alle Google-diensten. YouTube is het grote sociale succesverhaal van Google, dat de videodienst in 2006 overnam. YouTube heeft een vrijwel dominante positieve op de online-videomarkt en trekt iedere maand 1 miljard bezoekers en die kijken samen voor meer dan 6 miljard uur aan video op de site. Deze bezoekers kunnen straks niet meer om Google+ heen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden