Google breekt belofte en experimenteert met banners

Nooit, maar dan ook nooit zou Google zich verlagen tot het tonen van banners. 'Er zullen geen banners op de Google homepage of de zoekpagina's verschijnen. We willen niet dat er van die rare, flashy dingen over de Google-pagina's vliegen', schreef toenmalig Google-topvrouw Marissa Mayer in een blogpost uit 2005. Acht jaar later is Mayer vertrokken naar Yahoo en komt Google op deze belofte terug.

Banner op Google. Beeld Synrgy

Google heeft tegenover Search Engine Land bevestigd dat het met grote banners aan het experimenteren is. Dertig grote merken, waaronder Crate & Barrel en Virgin America, tonen advertenties bij gesponsorde zoekopdrachten in de Verenigde Staten. Op Twitter zijn al voorbeelden verschenen van dergelijke banners, die een groot deel van het scherm vullen.

Klikken
Of Google het experiment gaat doorvoeren is nog niet bekend. Waarschijnlijk kijkt het internetbedrijf naar hoeveel mensen er daadwerkelijk op de banners klikken.

Google heeft zich altijd onderscheiden door de eenvoud van de homepage, met enkel het logo en een zoekveld. Het bedrijf heeft tot dusver miljarden verdiend door gesponsorde tekstlinks naast of boven de zoekresultaten te tonen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden