De Mediaweek in Top & Flop

Goed eten en moeilijke gesprekken bij Mangiare, geen reactie over rappers die onder vuur liggen bij TopNotch

Over wat er goed ging en wat wat minder in de media van afgelopen week.

Rappers Frenna, Jonna Fraser en Ronnie Flex in Paradiso. Beeld Io Cooman

Top

Even leek de woekerende cultuuroorlog op het bordje van presentatrice Petra Possel te belanden. Het onvolprezen NTR-radioprogramma Mangiare – dat wekelijks eten viert, gewoon en lekker eten, ver verwijderd van powerfoodies, paleo en pompoen-in-alles – stond vrijdag in het teken van Chin. Ind. Spec. Restaurants. Toko-eigenaar Soesja Dun Hu was te gast, omdat zij opgroeide in het Chinese restaurant van haar ouders. Ook columnist Marcel van Roosmalen schoof aan voor een hapje, want hij was in zijn geboorteplaats Velp altijd veel naar ‘de chinees’ geweest. Hij zou fan zijn van het fenomeen, wat bij hem betekent dat hij er vooral veel over zeurt (zie: Vitesse).

‘Het smaakt overal hetzelfde, is dat afgesproken?’, bromde hij tegen Dun Hu. En: ‘Klopt het dat het altijd het goedkoopste vlees is? Waar halen jullie dat dan?’ Gewoon een leverancier, antwoordde de Chinees-Nederlandse geduldig. ‘En is die dan ook chinees?’

‘Jij doorstaat de diversiteitstest niet, lieve Marcel’, merkte Possel droogjes op. ‘Je hebt het wantrouwen van een man van 87.’ Een witte man van 87, dacht het door de cultuuroorlogen getrainde brein er automatisch bij. Maar dat was het mooie: wat op Twitter voldoende was geweest voor een ideologische stammenstrijd, bleef hier gewoon een fijne radio-uitzending. Want elk gesprek knapt op van een goed bord eten. 

Loes Reijmer

Flop

Voor beide kanten viel wat te zeggen. Toen Het Parool enkele weken geleden schreef over rappers die op sociale media met hun criminele vrienden pochen, vielen de reacties grofweg in twee kampen uiteen. 

Enerzijds: éíndelijk wordt iets gezegd van het immorele gedrag van deze rolmodellen. Daartegenover: bevriend zijn met een boef is geen misdaad; je kunt rappers moeilijk vragen afstand te doen van hun afkomst en omgeving.

Deze week verscheen op De Correspondent een ander geluid. Thomas Heerma van Voss wilde Frenna interviewen, maar kreeg vooraf te horen: geen vragen over de gevangenisstraf die hij uitzat (wegens seks met een minderjarige en het online zetten van een video). Daarop blies Heerma van Voss het interview af.

In de muziek zijn, schreef hij, ‘talloze referenties aan Frenna’s tijd achter tralies te vinden, een associatie die hij gezien zijn albumtitel 77 nachten – zolang zat hij in de gevangenis – nadrukkelijk opzoekt’. Zelden werd deze hypocrisie zo goed blootgelegd: je onderwereldimago wél uitbuiten, maar er geen verantwoording over afleggen.

Opvallend aan de verhalen in Het Parool en De Correspondent was dat TopNotch, de stal waar het gros van genoemde artiesten vandaan komt, niet wilde reageren. Zwaktebod van baas Kees de Koning. Blijven zwijgen kan in dit geval betekenen dat hij er – choke! – niets meer tegenin weet te brengen.

Haro Kraak

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.