Recensie Stravinsky en Goebaidoelina

Goebaidoelina ontketent met het Rotterdams Philharmonisch Orkest ware orkestorkanen (drie sterren)

Maar de krijsende dissonanten in de bovenstemmen gaan al snel de keel uithangen.

Sofia Goebaidoelina. Beeld David Carreno Hansen

Om iets te doen tegen alle haat die de wereld verscheurt heeft Sofia Goebaidoelina een grootse cantate gecomponeerd, Über Liebe und Hass. Zelf kon de 86-jarige componist door een valpartij zaterdag niet erbij zijn toen het Rotterdamse Gergjev Festival werd afgesloten met de nieuwe, uitgebreide versie van het werk. Of ze op 5 en 6 oktober, wanneer ze in het Haagse Festival Dag in de Branding opnieuw centraal staat, al voldoende is hersteld, staat dus nog te bezien.

Voorafgaand aan de wereldpremière dirigeerde hoofdpersoon Valeri Gergjev Stravinsky’s l’Histoire du Soldat. Het vuur waarmee de zeven solisten uit het Rotterdams Philharmonisch Orkest de muziek ten gehore brachten, liep een beetje verloren in de enorme Doelenzaal.

Met een lengte van vijf kwartier is de nieuwe cantate zeker imposant. Vier solisten en het koor van het Mariinski Theater zingen, slingeren en fluisteren bijbelse teksten de zaal in. Goebaidoelina haalt geweldige klanken uit het orkest en weet hoe je spanning moet opbouwen. Helaas gaan de middelen die ze daartoe inzet – veel vanuit de laagte opstijgend gegrom en kermende, krijsende dissonanten in de bovenstemmen – al snel de keel uithangen. Dat geldt vooral voor het georeer en gelamenteer van de solisten. De wel degelijk muzikaal interessante klankvisioenen die daartussen opduiken zijn nu eens angstwekkend, dan weer troostrijk, maar vaak te snel weer voorbij, met uitzondering van het slotdeel, O komm, Heiliger Geist, een overtuigende eindspurt, waarbij de componist ware orkestorkanen ontketent.

Stravinsky en Goebaidoelina, door het Rotterdams Philharmonisch Orkest o.l.v. Valeri Gergjev. 15/9, De Doelen, Rotterdam. Radio 4: 17/9, 20.00 uur

Sofia Goebaidoelina gelooft nog steeds in de ‘verkeerde’ weg

De Sovjetcomponistenbond sprak in de jaren zeventig een banvloek uit over de ‘waanzinnige’ muziek van Sofia Goebaidoelina. Maar de componist ging natuurlijk stug door, en brengt nu, op haar 86ste, een nieuw stuk.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.