Nieuws

Godzilla vs. Kong laat zien dat première in bioscoop en op streamingdienst goed samengaan

Godzilla vs. Kong  Beeld
Godzilla vs. Kong

De eerste weekendcijfers van de Amerikaanse monsterfilm Godzilla vs. Kong, waar de twee beroemde filmmonsters het tegen elkaar opnemen, zijn met ingetogen gejuich ontvangen in Hollywood en omstreken. Met een opbrengst van ruim 41 miljoen euro van ruim drieduizend filmschermen is de film de grootste filmhit sinds de pandemie de filmwereld heeft lamgelegd. De cijfers wijzen misschien voorzichtig op een nieuwe trend, want tegelijk met de filmpremière was de film ook te zien op HBO Max, een streamingdienst die zo’n 12,50 euro per maand rekent.

Producent Legendary Entertainment zal in deze eerste cijfers het bewijs zien dat een release van een nieuwe film op een streamingdienst een succesvolle opbrengst in de bioscoop niet in de weg hoeft te staan. Buiten de VS bracht de film in het openingsweekend al ruim 200 miljoen euro op, waarvan 115 miljoen in China. Er zijn ook analisten die het optimisme temperen door te wijzen op het feit dat onder ‘normale’ omstandigheden de film er zeker twee keer beter voor zou staan. In de VS ismeer dan 90 procent van de bioscopen weer geopend, maar met beperkingen in de capaciteit, zodat in sommige grote steden nu niet meer dan een kwart van het gewone aantal bezoekers is toegestaan.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden