Actie / Thriller / Misdaad

Godzilla 3D

Godzilla, technisch knap gemaakt, maar oogt als willekeurige aaneenschakeling van spektakel

Het was de makers van Godzilla 3D veel aan gelegen om met hun Amerikaanse versie van het Japanse filmmonster niet dezelfde fouten te maken die regisseur Roland Emmerich beging met zijn alom verguisde Godzilla uit 1998. Daarom lijkt de nieuwe Godzilla qua ­uiterlijk met zijn ferme stekel­schubben en logge tred zo veel mogelijk op de ­Japanse Gojira (1954), met de Jurassic Parkachtige pseudodinosaurus van Emmerich heeft dit niets te maken.

Die zorgvuldige blik op het bron­materiaal blijkt in goede handen bij de jonge, getalenteerde regisseur Gareth Edwards (38), die met zijn uiterst sterke, suggestieve lowbudgetdebuutfilm Monsters (2010) bewees dat een monsterfilm ook zonder veel zichtbaar spektakel kan overtuigen. De enige ­effecten maakte hij zelf, thuis op zijn computer.

Knap dat de hand van Edwards, die na een budget van een half miljoen ditmaal met 160¿miljoen¿dollar kon werken, ondanks de overmacht van digitale technieken ook in Godzilla 3D is te herkennen. Opnieuw toont hij het werk van destructieve beesten geregeld via tv-schermen met nieuwsbeelden, een truc die de geloofwaardigheid ¿ al klinkt dat woord wellicht vreemd bij een film als dit ¿ ten goede komt. De volwaardige fysieke entree van het beest stelt hij zo lang mogelijk uit.

Maar tot een voelbare impact komt het niet. Daarvoor zijn de belangrijkste rollen te kleurloos (Aaron Taylor-Johnson als inwisselbare militair, ­Elizabeth Olsen als zijn afwachtende vrouw aan het thuisfront) of te kort (Bryan Cranston als lichtjes schmierende klokkenluider/zonderling die tevergeefs waarschuwt voor het gevaar), terwijl het scenario stuurloos dobbert tussen tal van locaties, van een Japanse atoombasis tot een tsunami in Hawaii, van een opgraving op de Filipijnen tot een militaire basis in Oakland en de ­zoveelste filmische vernietiging van de Golden Gate Bridge.

Godzilla 3D is technisch knap gemaakt, maar oogt als een willekeurige aaneenschakeling van spektakel ¿ geen mens blijft overeind.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden