Review

Godin, held had met een paar seksscènes minder toegekund

Goed opgebouwd liefdesverhaal

Beeld Coverillustratie van Arlene Diehl

'Zijn tong had haar vulva net wat geopend en natter gemaakt toen hij van haar omhoog moest komen. Ze zei dat ze hem wilde voelen, dat ze hem had gemist. Ze spoog in haar hand, maakte zijn eikel vochtig en leidde zijn pik bij haar naar binnen.' Sommige auteurs noemen het de lakmoesproef van het schrijverschap: wie een seksscène kan schrijven die louter pornografisch noch kitscherig is, heeft het metier in de vingers.

Kijken we met dit criterium naar de nieuwe roman van Gustaaf Peek, dan doorstaat de schrijver die proef zonder al te veel moeite. Zijn scènes doen wat ze moeten doen. Ze representeren het verdichtsel van een levenslange liefde. Helaas heeft de overdaad aan seksscènes ook z'n beperkingen.

Tessa en Marius ontmoeten elkaar op de middelbare school. Hun liefde ontvlamt en houdt stand tot aan hun beider dood. Ondanks de vurigheid waarmee het koppel elkaar jarenlang bejegent, kiezen ze niet voor een burgerlijk samenzijn waarin die liefde kan uitbotten. Ze leven gescheiden van elkaar en huwen een ander. Op gestolen momenten vinden ze elkaar terug, dikwijls in een hotelkamer, of ergens in het buitenland. Dan pas gedijt hun hartstocht.

'neuken, neuken en nog eens neuken'

Onverbloemd beschrijft Peek hoe dit duo elkaar binnenstebuiten keert. Wat dat betreft, kan het boek wedijveren met de vroege romans van Ronald Giphart, speciaal diens debuut Ik ook van jou, door criticus Tom van Deel onvergetelijk samengevat als 'neuken, neuken en nog eens neuken'. In Godin, held is het niet veel anders. Verschil is dat Peeks seks het thema dient van de mythische eeuwige liefde tussen man en vrouw. Van vrolijk gerollebol is geen sprake, van dierlijke wellust à la Jan Wolkers evenmin.

De toon in Godin, held is bloedserieus met als doel liefde met hoofdletters te kunnen spellen. Een nobel streven, de liefde verdient een monument. Sneu is wel dat de hoeveelheid seks op den duur gaat tegenstaan en zelfs wat betekenisloos wordt. Na de zoveelste verheven passage '...haar zoekende hand was koel op zijn pik, het was zoveel meer dan thuiskomen...' bekruipt je een relativering: Thuiskomen? Hallo mensen, het is maar seks.

Toch is Godin, held geen mislukte roman. De compositie verdient lof. Peek begint de geschiedenis vanuit een heden dat voorbij 2014 ligt, en stapt dan steeds verder achterwaarts het verleden in. Het verhaal begint bij het overlijden van de bejaarde Tessa en eindigt met de ontmoeting tussen twee tieners. In de tussenliggende jaren spelen de ontmoetingen zich af, daarnaast komen we iets meer te weten over de personages.

ongrijpbaarheid

Zo ontdekken we dat Tessa een zoon had. Dat ze een gevierd schrijfster is geworden en dat Marius na lang modderen dagcolumnist werd van een grote krant. Aangrijpend is het moment waarop de wettige echtgenote van Marius, Corinne heet ze, Tessa komt vertellen dat Marius is overleden: 'Allereerst wil ik je zeggen dat ik je haat. Je hebt veel tussen mij en Marius vergiftigd.' Daarover zou je meer willen lezen, maar Peek bekommert zich nauwelijks om de gevoelens van de anderen. Hij richt zich uitsluitend op de sekscocon waarin Tessa en Marius zich hun hele leven bevinden, wat de vraag oproept of het geen hersenspinsels zijn.

Even intrigerend is de spanningsopbouw. Pagina na pagina hap je weg om erachter te komen waarom die twee niet voor een gezamenlijk leven hebben gekozen. Dan was thuiskomen thuisblijven geweest en bovendien vele malen minder omslachtig. Hoogstens in suggestieve bewoordingen laat Peek hierover iets los. Maar dat is goed. Een greintje ongrijpbaarheid is onmisbaar. Vanuit literair perspectief is dat nu juist opwindender dan alle seksscènes bij elkaar.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.