Recensie Game van de week

God of War: opgroeien met griezels, gruwelen en een verwarde vader

Superhelden zonder gebrek zijn saai. Daarom hebben de makers van de God of War hun vaste hoofdpersonage een bijzondere achilleshiel gegeven: een jonge, onzekere, zoekende zoon. Kratos worstelt nu met monsters én met zijn rol als vaderfiguur.

Een van de vriendelijkste passanten van god en godenzoon in God of War. Beeld Sony

De meeste kunstenaars kunnen wel janken als ze zien hoe critici oordelen over werk waar ze vaak jaren van hun leven in hebben gestopt. De ‘regisseur’ van de nieuwe God of War, Cory Barlog, hield het ook niet droog in een video op YouTube waarin hij vertelde over de ontvangst die de game had gekregen. Barlog liet evenwel geen tranen van verdriet. Hij was overdonderd door de vele loftuitingen.

Dep je tranen, Cory – al die complimenten zijn volkomen terecht.

God of War is een herstart van een serie die veel sterke afleveringen kende, maar waar een beetje de sleet in was gekomen. Het hoofdpersonage, Kratos, is toch een beetje een superheld zoals we die uit de strip en bioscoop kennen. Hij decimeerde als gewone sterveling het Griekse pantheon uit blinde wraak voor opperwezens die hem zover brachten dat hij zijn vrouw en kind om het leven bracht, en werd zo zelf een god.

Kratos is voor niks of niemand bang. Zonder al te veel moeite velt hij mythische schepsels die huizenhoog boven hem uittorenen, of ze nou behept zijn met één oog (Cycloop) of een dozijn tentakels (Hydra). Een kolossale krachtpatser, dus – maar onoverwinnelijkheid maakt ook saai. En zo onderging de held voor de nieuwe God of War de transformatie die alle strip- en filmsuperhelden ondergaan: Kratos kreeg een kwetsbare plek, een zwakte.

Atreus.

God of War Beeld Sony

Ventje

Atreus is de jonge (12 jaar, 14 jaar?) zoon die Kratos kreeg met zijn tweede vrouw. Aan het begin van God of War blijkt zij te zijn gestorven. Op haar sterfbed heeft ze de wens uitgesproken dat Kratos haar as uitstrooit op de top van de hoogste berg in Midgard, een Noors mythisch rijk. Dat is ondanks alle gevaren een eitje voor Kratos, maar voor Atreus wordt dit een overgangsrite: zijn wording van ventje tot volwassene.

Kratos heeft duidelijk moeite met zijn rol als opvoeder. Hij is een man van weinig woorden en een die een groot geheim met zich meedraagt: zijn duistere verleden. Kratos rouwt, maar houdt zijn zoon op afstand. Hij spreekt hem voortdurend neutraal aan als ‘knaap’, ‘knul’ of ‘joch’, en noemt hem nooit bij zijn eigen naam.

Maar Kratos worstelt. Al in het begin van de game zien we hem aarzelen of hij Atreus moet troosten als die huilt om de dood van zijn moeder. Toch trekt hij de uitgestoken hand schielijk weer terug. Atreus voelt zich ongewenst, en een zwakkeling ten opzichte van zijn beresterke vader – die overigens klinkt als een kruising tussen B.A. Baracus uit The A-Team en Yoda uit Star Wars (tegeltjeswijsheden uitgesproken met een stem om cokes te kloppen).

God of War Beeld Sony

Die worsteling tussen vader en zoon betekent niet dat we ze uren bij een kampvuur veelzeggend zien zwijgen. Of dat ze kibbelend door het landschap trekken. Dit blijft God of War: het pad van Kratos en Atreus is bezaaid met griezels, gruwelen, puzzels en andere uitdagingen. En paps is er niet de man naar om zijn vijanden zachtzinnig te lijf te gaan. Bloed en ingewanden spatten in het rond. Een tegenstander die na een lang en bloederig treffen voor dood op de grond ligt, wordt door Kratos geplet onder een gigantisch rotsblok – om er zeker van te zijn dat hij niet meer opstaat.

De zoon speelt de rol van sidekick: hij waarschuwt zijn vader – en dus de speler – voor aanvallen uit onverwachte hoek. Met zijn pijl en boog (voorzien van toverkrachten) of gewoon met zijn vuisten geeft de godenzoon de doorslag bij moeilijke confrontaties. Zijn ‘yes, sir’ klinkt in deze Grieks-Noorse setting dan wel weer als een anachronisme.

God of War Beeld Sony

Boemerangbijl

Over vechten gesproken: zoals God of War de Griekse mythen voor de Noorse sagen heeft ingeruild, zo heeft Kratos zijn favoriete wapen ingeleverd. In plaats van rond te zwaaien met twee zwaarden die aan lange kettingen zijn verbonden, beschikt onze held nu over een bijl die hij weg kan werpen en als een boemerang weer in zijn knuist terugkeert (denk aan Mjolnir, de vliegende hamer van Thor uit de Marvelstrips en -films). Het is een dankbaar nieuw spelelement.

God of War bewijst dat ontwikkelaars steeds beter weten hoe ze de capaciteiten van de PlayStation 4, alweer bijna vijf jaar oud, tot de laatste pixel kunnen benutten. Het is een technisch en artistiek hoogstandje. De game ontrolt zich als een lange film, zonder haperen, maar ook zonder de gebruikelijke filmische fragmenten waarin het plot aan elkaar wordt gebreid. God of War is om te janken zo mooi. Laat Cory Barlog bij het vervolg maar een doos tissues insluiten.

God of War (SIE Santa Monica Studio / Sony)
Uitgebracht voor de PlayStation 4
Geschikt bevonden voor 18 jaar en ouder