Gmail uitgebreid met Google Buzz
Het Amerikaanse internetbedrijf Google gaat zijn e-maildienst Gmail uitbreiden met mogelijkheden om korte berichtjes, video's en foto's achter te laten.
De onderneming begeeft zich daarmee meer in het vaarwater van Twitter en sociale netwerksites als Facebook en Hyves.
De nieuwe dienst heet Google Buzz, zo werd dinsdag bekendgemaakt. Wie over een Gmail-account beschikt, kan er binnen enkele dagen gebruik van maken.
Ambitie
Gebruikers ‘volgen’ automatisch de berichtjes, video's en foto's van de mensen waarmee veel wordt gemaild. Google hoopt ook beter de zinvolle van de nutteloze berichten te kunnen scheiden. Het bedrijf heeft naar eigen zeggen de ambitie om de wereld van sociale informatie te organiseren.
Google heeft op het gebied van sociale netwerken op internet weinig in de melk te brokkelen. Het bedrijf beschikt met Orkut wel over een eigen netwerk, maar dat wordt weinig gebruikt. Facebook en Twitter zijn de afgelopen jaren hard gegroeid.
Facebook telt inmiddels vierhonderd miljoen gebruikers, Google wil niet zeggen hoeveel mensen Gmail gebruiken. Volgens comScore, dat internetverkeer volgt, trok de dienst in december ruim 176 miljoen unieke bezoekers. Veel mensen maken echter gebruik van meerdere gratis e-maildiensten op internet. Gmail moet nog altijd Windows Live Hotmail en Yahoo Mail voor laten gaan, aldus comScore.
Google Wave
Google was al bezig met de ontwikkeling van de e-mail van de toekomst. Met dit product, Google Wave, wordt het mogelijk om meer online samen te werken, ook bijvoorbeeld op het gebied van tekstverwerking. Google Wave kan echter alleen nog op uitnodiging worden gebruikt.