Glow schakelt moeiteloos tussen slapstick en keeldichtsnoerend drama

De Volkskrant kijkt (nieuwe) series en bespreekt er elke week een. Deze week: Glow.

Ze hebben echt bestaan, de dames van GLOW, de Gorgeous Ladies of Wrestling. Ze vormen een van de vele zinsbegoochelende herinneringen aan de jaren tachtig, een decennium dat echt bestaan heeft, al is het nauwelijks te geloven als je de beelden terugziet.

Glow is een tiendelige tragikomedieserie, waaraan de naam van Jenji Kohan is verbonden. Niet als schrijver, slechts als executive producer. Maar de serie draagt duidelijk de stempel van de maker van Weeds en Orange is the New Black, die combinatie van sterke vrouwenrollen en moeiteloos schakelen tussen slapstick en keeldichtsnoerend drama.

Lees verder onder video.

Glow (****)

Tragikomedie

Met Alison Brie, Betty Gilpin, Marc Maron

Te zien op Netflix

We zijn langzamerhand gewend aan series die er geweldig uitzien, ook als ze in de jaren zeventig en tachtig spelen. Voor de enorme budgetten van Netflix en HBO is immers veel te koop, al zit je dan weleens met een leeg drama in een schitterende verpakking.

Glow, gesitueerd in het Los Angeles van 1985, doet het precies goed. De ingang in de wondere wereld van het vrouwelijke showworstelen is Alison Brie als de wanhopige actrice Ruth Wilder. Er is een speciaal talent voor nodig om een actrice te spelen die haar geringe talent probeert te maskeren met een onuitstaanbare hoeveelheid geldingsdrang. Die onrealistische ambities brengen haar bij de auditie van de cynische tv-producent Sam Sylvia (de bekende stand-upcomedian Marc Maron), die een vrouwelijke cast zoekt voor zijn nieuwe worstelshow.

Tekst gaat verder na de foto.

Beeld Netflix

Het eerste seizoen volgt de groep vrouwen, terwijl ze zich met vallen en nog meer vallen voorbereiden op hun eerste televisiespecial. Ze moeten niet alleen leren worstelen, maar krijgen ook een worstelidentiteit die naadloos aansluit bij de vooroordelen over elke maatschappelijke en etnische groep.

Een voormalige hoogblonde soapster moet 'All American' Liberty Belle spelen, terwijl haar zwarte tegenspeler als 'The Welfare Queen' de ring in moet. Glow, met zijn sterke rollen en geestige dialogen, blijft voortdurend op het scherp van de snede: worden de vrouwen geëxploiteerd of grijpen ze hun kans? Beluister om in de stemming te komen maar vast Invincible van Pat Benetar (met de clip erbij).

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden