Interview Glen Faria

Glen Faria schreef liedjes waarmee andere artiesten hits scoorden. Nu wil hij zélf in de top-40, te beginnen met drie singles

Glen Faria. Beeld Valentina Vos

Muziek maken was een kwelling voor Glen Faria. Liedjes schríjven ging hem beter af: zijn Duurt te lang werd 60 miljoen keer gestreamd. Nu wil hij alsnog in de top-40.

Glen Faria en zijn vrouw zaten in 2013 in een huwelijkscrisis. De rapper annex singer-songwriter schreef daarover een nummer, met zinnen als:

Je weet precies wat ik ga zeggen, ik weet het ook van jou

En op het eind vertel ik vast hoeveel ik van je hou

En daarna slaan de deuren weer en breekt er weer een glas

Daarna valt er weer een traan en pak ik weer m’n tas

Duurt te lang, zoals het nummer heet, haalde de hitlijsten niet. Hetzelfde jaar scheidden Faria en zijn vrouw.

Nu worden Faria (39) en zijn vriendin - ze zijn weer bij elkaar, maar niet getrouwd - om de haverklap herinnerd aan de treurige periode uit hun huwelijk. Zangeres Davina Michelle vertolkte Duurt te lang bij het Avrotros-programma Beste zangers en scoorde daarmee een joekel van een hit: elf weken lang, van november vorig jaar tot januari dit jaar, stond het in de top 40 op 1. Geen solozangeres deed dat eerder.

‘Aan mijn vriendin heb ik gevraagd of ze het vervelend vindt dat we dat nummer zo vaak horen’, zegt Faria in Hotel V in Amsterdam-Oost. ‘Maar omdat we niet meer in die rotperiode zitten, vindt ze van niet.’

In dezelfde aflevering van Beste Zangers werd Faria’s Zij weet het gezongen door volkszanger Tino Martin. Ook dit sloeg aan: de cover werd door Qmusic gekozen tot ‘Foute anthem 2019’ en haalde de top 40 (een primeur voor Martin). Faria zelf wacht nog op zijn eerste notering in die hitlijst.

Wie is Glen Faria?

Wie is Glen Faria, aan wie Michelle en Martin hun doorbraak danken? Hoe is hij in de muziekwereld beland? Waarom heeft hij al vier jaar geen eigen werk meer uitgebracht? En hoe is het als twee artiesten met je nummer aan de haal gaan?

De teksten van Faria’s muziek zijn zwaar, de melodieën zomers. Faria: ‘Als ook de instrumenten donker zijn, zuigt een lied de luisteraar in een duister gat.’ In Blijf vanavond rapt Faria over zijn vader: ‘Nu is hij weer de enge man, maar gister was hij niet zo.’ Faria gaat verder niet in op die kant van zijn vader. ‘Hij heeft er niet voor gekozen om in de publiciteit te komen.’

Faria groeide op in een ‘halfgebroken gezin’ in de Bijlmer. Hoewel vader thuis woonde, was hij vaak afwezig. ‘Maar op belangrijke momenten hield hij me op het rechte pad. Nadat ik kattenkwaad had uitgehaald, voerde hij lange gesprekken met me.’ Moeder was maatschappelijk betrokken - ze zette een speelotheek voor arme kinderen op, organiseerde het Blij in de Bijlmerfestival - en gaf die eigenschap door aan haar zoon. Al vroeg wond Faria wond zich op over de afgezonderde positie van de Amsterdamse wijk. ‘Taxichauffeurs weigerden naar de Bijlmer te komen, waardoor we gedwongen waren snorders te zoeken. Daar ergerde ik me aan.’

Nadat de politie in 1999 hardhandig had ingegrepen bij een hiphopconcert, zei de destijds 19-jarige Faria tegen Het Parool: ‘Ik ben een gewone jongere, maar als mensen naar me kijken dan zijn ze meteen bezig om mijn ‘probleem’ voor me op te lossen. Maar ik heb helemaal geen probleem. Ik heb alleen dreads.’

Faria begon muziek te maken op zijn 10de. ‘Een beetje Amerikanen nadoen’, zegt Faria over de raps die hij toen schreef met zijn broer. Vijf jaar later, in 1995, richtten de twee met muzikale vrienden MindMenders op, een funkband die in 1999 de Grote Prijs van Nederland won. Faria: ‘Toen waren we ineens een serieuze band, terwijl wij het nog als een hobby zagen. We waren 17, de groep is toen meteen uit elkaar gespat.’

Bij theatergroep Likeminds leerde Faria Yousef Gnaoui, beter bekend als de rapper Sef, kennen. Samen met producer Thomás Goethals (artiestennaam: The Flexican) begonnen ze in 2004 de rapgroep Flinke Namen, waar rapper Murth Mossel zich later bij zou aansluiten.

‘Met Flinke Namen struikelden we in succesjes’, zegt Faria, die rapte onder de naam MC Fit. ‘Het was leuk om met elkaar in de studio te zitten, we planden verder niks. In 2009 hebben we onze tracks bij elkaar gegooid en daar een album van gemaakt, Superstuntwerk. Vervolgens nomineerde 3FM ons voor de Serious Talent Award, Wolken werd Song van het Jaar bij de 3voor12-Awards, de radio was altijd geïnteresseerd.’

Ondanks dat succes ging Faria in 2012 solo. Hij wilde persoonlijke verhalen vertellen en dat ging moeilijk in een groep. Met componist Morien van der Tang maakte hij onder meer nummers over een vermoorde jongen uit de buurt (De jongen met de pet), de artiestenwereld (Alsjeblieft), zijn vader (Blijf vanavond) en de sleur in zijn huwelijk (Duurt te lang).

Sommige nummers, zoals Grote stad, Stapje terug en Zij weet het, rapt Faria niet, maar zingt hij. ‘Dat zijn singer-songwriternummers. Maar de bron van de tekst - mijn leven in de stad - is die van een rapper’, zegt Faria. Na een verzoek van Top Notch-baas Kees de Koning bracht Faria in 2013 een album uit, getiteld Glen Faria.

Het werd een deceptie. ‘Door de industrie werd het positief ontvangen, maar daarbuiten niet’, zegt Faria. ‘Ik denk dat ik een slechte verkoper ben. Ik moest mijn muziek pluggen bij de radio, daar had ik al geen zin in. Ik moest een boeker regelen voor mijn optredens. Maar wat was mijn publiek? Flinke Namen was een feestact die in een club kon staan, ik ben een rapper die een beetje zingt. Hier komt een strategie bij kijken, dacht ik toen, en zodra het woord ‘strategie’ valt, haak ik al af.’

Zijn dat soort zaken niet de verantwoordelijkheid van zijn management? ‘Ook. Maar als iets mislukt, kijk ik als eerste naar mezelf. En je kunt het beste management van de wereld hebben, maar als je niet zegt wat je wilt, gebeurt er niets.’

Faria: ‘Misschien is het zo dat de artiest de kapitein op elk schip moet zijn. Die moet tegen iedereen - management, label, boeker - zeggen: ‘We gaan naar de Canarische Eilanden. Jij doet dit, jij dat.’ Ik heb mensen op een schip gezet en ben vervolgens met mijn gitaartje onderin het dek gaan zitten. Toen ik merkte dat we in de Bermudadriehoek waren terechtgekomen, ben ik op iedereen boos geworden.’

Gevolg van het stuurloze schip: lege zalen. ‘Je moet bedenken: ik kwam net uit Flinke Namen. Dat is Lowlands, Alpha-tent. En dan sta je ineens met je gitaartje in Nijmegen voor 25 man. Dat voelde, moet ik eerlijk zeggen, kut.’

Muziek maken werd een kwelling, zegt Faria. ‘Het was een soort trauma. Elke keer als een label opperde dat we een liedje gingen uitbrengen, voelde ik nervositeit. Dat had ik nog nooit meegemaakt.’ Na Zij weet het in 2015 heeft Faria geen eigen werk meer uitgebracht.

Thuis was Faria toen evenmin in goeden doen. ‘Mijn vrouw zag op sociale media foto’s waarop ik los ging bij een optreden, en een dag later zat ik weer chagrijnig op de bank. Díé Glen moest zij oplappen. Vet irritant.’

In 2015 leidde het tot een scheiding. Drie jaar later - Faria’s frustraties waren weggeëbd - kwamen ze weer bij elkaar. ‘Toen ik weer in staat was om liefde te geven’, zegt Faria, ‘wilde ik die het liefst geven aan de persoon die er altijd voor me is geweest’. De toenaderingspoging heeft even geduurd, zegt Faria. ‘Het was niet zo dat ze meteen zei: kom maar weer binnen.’

In diezelfde periode vroeg Avrotros Faria voor Beste Zangers, het populaire tv-programma waarin muzikanten elkaars nummers zingen. Faria vroeg zich af wie de aflevering met zijn nummers überhaupt ging bekijken. ‘Wie van het Beste Zangers-publiek kent Glen Faria nou? Ik ben veel minder bekend dan Trijntje Oosterhuis of Alain Clark.’

Tino Martin koos voor Zij weet het. In de oorspronkelijke versie daarvan zingt Faria dat hij ondanks zijn bescheiden leven (‘Iets te weinig money in mijn zakken’) gerespecteerd wordt door de wereld (‘Na alles heb ik dit verdiend; Zij weet het’). Inmiddels staat Martin al acht weken met het nummer in de top 40, nu op plaats 10.

Davina Michelle volgde in de uitzending met Duurt te lang. Ze was nog geen tien seconden bezig toen er al een traan over Faria’s wang rolde. ‘Omdat het uit de mond van een vrouw kwam, werd het ineens ook het verhaal van mijn vrouw. Het was een realisatiemoment: elke zin uit dat liedje is evengoed haar zin.’

Faria begrijpt dat hun versies wél scoorden. ‘Neem Duurt te lang. Het succes daarvan heeft met meerdere dingen te maken. Een: met Davina, een blonde jonge vrouw die filmpjes op YouTube plaatst, kunnen veel Nederlandse meisjes zich identificeren. Twee: Davina zingt het refrein een octaaf hoger, waardoor het vrolijker wordt. En ik denk dat het momentum ook bijdroeg aan het succes. De muziekindustrie had zo’n hit nodig, een Nederlandstalig meezingbaar popliedje. In 25 jaar is er geen grotere Nederlandstalige hit geweest (Dromen zijn bedrog van Marco Borsato stond als enige langer op 1, in 1994, red.).’

Faria vindt het succes van beide nummers ‘keihard’. ‘Davina is belachelijk goed. Ik denk dat we nog maar 50 procent van haar gezien hebben. Dit nummer geeft haar een duwtje in de rug. En Tino is mijn maatje, een flapuit net als ik. Hij had net heftige dingen meegemaakt, zijn zus overleed, en dan komt dit. Dat ik daar onderdeel van ben, vind ik prachtig.’

Vrije tijd

Is hij niet jaloers? ‘Nee, misschien gebeurt voor iedereen wat op dat moment het beste is. Davina maakt radiorondjes, is aan het touren. Tino heeft 250 optredens per jaar. En ik heb vrije tijd, ben met mijn vriendin en 15-jarige zoon, en voel me goed. Het klinkt vet saai, maar dat is nu voor mij het belangrijkste.’

Bovendien profiteert Faria wel degelijk. Als schrijver van beide nummers verdient hij flink aan de radio en Spotify (Michelles Duurt te lang is 60 miljoen keer gestreamd, Martins Zij weet het 8 miljoen keer). Bedragen kan hij niet noemen. ‘Hoe die uitbetalingen werken, is een technisch verhaal. Ik verdien er goed aan, maar kan niet stoppen met werken.’

Michelle en Martin zijn hem niet vergeten. ‘Laatst zou ik op één dag met Davina op Pinkpop staan en met Tino in het Olympisch Stadion - vanwege de afstand was ik alleen bij Tino.’

In de muziekwereld is Faria’s aandeel in het succes niet onopgemerkt gebleven. Deuren die gesloten waren, zijn nu open. Hij begeleidt artiesten als singer-songwriter Ruben Annink en zanger Dwight Dissels. 

Toen de rapper Boef begin 2018 in opspraak raakte nadat hij vrouwen ‘kechs’ (straattaal voor ‘hoeren’) had genoemd, nam Faria, die hem kent via hun agentschap Spec, het voor hem op. Nog steeds noemt Faria het overdreven dat Boef destijds door festivals en radiostations werd geboycot. ‘Natuurlijk waren zijn uitspraken dom en natuurlijk moet erover worden gepraat. Maar wel op een normale manier. Ik vind dat je pas zo’n felle mening over iemand mag hebben als je weet hoe diegene is opgegroeid. Eigenlijk vind ik zijn publieke uitingen nog meevallen als je beseft hoeveel jongens uit zijn omgeving voor het boevenpad hebben gekozen.’

Faria zucht. ‘Zoveel mensen hebben een mening over de nieuwe generatie rappers. Terwijl: hoe moet je je gedragen als 21-jarige miljonair? Voetballers krijgen financiële begeleiding, mediatraining. Rappers mogen zelf uitvogelen hoe ze zich moeten gedragen. Onze industrie is nog niet klaar voor een jonge generatie miljonairs.’

Faria begeleidt niet alleen artiesten, hij schrijft ook teksten voor ze. In Nederland voor onder meer Maan, Trijntje Oosterhuis en Ali B. Ook is hij in het buitenland actief. Zo heeft hij de aanstaande single geschreven van de Amerikaanse rapgroep Bone Thugs-n-Harmony. ‘De Nederlandse producer Avedon (echte naam: Vincent van den Ende, red.), die in Los Angeles woont, heeft me daarmee in contact gebracht.’

Faria is ook te horen op nummers met andere artiesten. Zoals op Ik wil slapen, met Jan Smit en Alain Clark. En op Tranen van geluk van Djaga Djaga, een rapper die tot achttien jaar cel is veroordeeld vanwege betrokkenheid bij een liquidatie. Moet je met hem wel willen samenwerken? ‘Ik heb daar lang over nagedacht’, zegt Faria. ‘Ik ken hem allang: op zijn 15de heb ik hem muziek- en theaterles gegeven. En toen niemand het over mijn nummers had, wilde hij een remix uitbrengen van Jongen met de pet. Vanwege onze geschiedenis heb ik het uiteindelijk gedaan.’

Gaat Faria zelf ook weer eigen muziek uitbrengen? ‘Ook daar heb ik lang over nagedacht’, zegt Faria, ‘en ik ga het doen. Dit jaar wil ik nog drie singles uitbrengen, en in 2020 een album.’ Faria gaat het anders aanpakken dan bij zijn eerste album, om zeker te zijn dat het deze keer wél aan de man wordt gebracht. ‘Ik ga duidelijker aangeven wat ik wil, en andere mensen om me heen verzamelen.’

Faria beseft dat het risico bestaat dat hij zijn huidige, goede gevoel kwijtraakt. ‘Vroeger hoorde je aan het eind van een periode hoeveel platen je had verkocht. Tegenwoordig kun je iedere minuut zien hoeveel views op YouTube je hebt, hoeveel streams op Spotify. Ik kijk daar automatisch naar, en kan daar nerveus van worden. Juist omdat ik me zo blootstel in mijn muziek, ben ik gevoelig voor de reacties erop.’

Cv Glen Faria

1980Geboren in Amsterdam

1990Schrijft raps met broer

1995-1999Funkband MindMenders

2004-2013Rapgroep Flinke Namen

2013Soloalbum Glen Faria

2018Deelname Beste Zangers

Glen Faria woont met zijn vriendin en zoon in Amsterdam.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden