Glamourdame veranderde het medialandschap

Met haar digitale krant The Huffington Post veranderde de flamboyante Arianna Huffington het medialandschap en werd ze een van de machtigste vrouwen. Nu stort ze zich op wellness.

Arianna Huffington in haar huis in New York. Beeld Hollandse Hoogte

Arianna Huffington, hét uithangbord, mede-oprichter en hoofdredacteur van The Huffington Post, stapt op. Zij gaat zich volledig werpen op haar nieuwe onderneming, Thrive Global, een website voor gezondheid, slaap en welzijn.

De Grieks-Amerikaanse Huffington richtte haar Post op in 2005, samen met Kenneth Lerer en Jonah Peretti. Het was de flamboyante Huffington die met haar uitstraling, kapsels en hoge hakken alle aandacht naar zich toe trok. Niet voor niets dat 's werelds bekendste digitale magazine haar naam draagt.

Web only

Huffington heeft het medialandschap veranderd.The Huffington Post, met 81 miljoen bezoekers per maand een van de grootste nieuwssites, was een pionier in de papierloze journalistiek: web only. Forbes zette haar daarom in zijn lijstje van de machtigste vrouwen in de media. En weekblad Time noemde haar zelfs een van de honderd machtigste mensen op aarde.

Bekend was ze al veel langer. Ariadne-Anna Stasinopoúlou, geboren in Athene in 1950, had al een reeks boeken op haar naam staan, ver voordat ze haar huidige naam kreeg. Die naam verwierf ze door haar huwelijk met het Republikeinse Congreslid Michael Huffington. De Huffingtons waren een glamour-koppel, populair in de media. Niet in de laatste plaats door de indrukwekkende verschijning van Arianna. En haar vette Griekse accent.

Nadat haar huwelijk met Huffington (met wie ze twee kinderen heeft) was gestrand, leek haar carrière richting de politiek te gaan. In 2003 was ze kandidaat voor het gouverneurschap van Californië. Ze legde het af tegen een andere glamour-kandidaat, Arnold Schwarzenegger. Die gesteund werd door haar ex.

Beeld reuters

Arianne Huffington was uitgesproken rechts en rekende rechtse hardliners als Newt Gingrich tot haar vriendenkring. Als onafhankelijke kandidaat in het linkse Californië was ze al een stuk gematigder. Maar The Huffington Post zette ze op als een, voor Amerikaanse begrippen, uitgesproken links medium. Voor haar critici was het makkelijk scoren: 'ze wisselt net zo makkelijk van mening als van jurk'.

De HuffPo, zoals de site liefkozend wordt genoemd, was ferm voor Obama, faliekant tegen diens Republikeinse tegenstanders als McCain en Palin. Nog steeds is dat de richting: voor Hillary Clinton en vooral fel tegen Donald Trump. Berichtgeving over hem dumpte Huffington geruime tijd op de society-rubriek.

Vooral in het begin trok de site veel aandacht door columns van politici die de site gebruikten om spraakmakende stukken op te zetten. En aandacht, daarvan leefde The Huffington Post. Columns waren niet de enige manier om die te krijgen. Ook de techniek werd ingezet. HuffPo's mede-oprichter Peretti was er een kei in om Google naar zijn hand te zetten. Wat je ook maar als zoekterm intikte, de kans was levensgroot dat je uitkwam bij een stuk in The Huffington Post.

Robotlokkers

Toen Heathcliff Ledger (hoofdrolspeler in de film Brokeback Mountain) stierf in 2008, ontdekten Peretti's mensen binnen een paar minuten dat veel van zijn fans niet zochten op Ledger of Heath, maar op zijn bijnaam Keith. Meteen werd die naam overal in de Huffington-stukken over Ledger ingevoerd en zo werd iedere Googelaar naar de site getrokken.

Peretti haakte na enkele jaren af. Hij had er genoeg van 'stukken te maken die robots leuk vinden'. Maar Arianna had geen enkel probleem met de robotlokkers. Aandacht, ze kon er niet genoeg van krijgen. Zo koos ze ook haar medewerkers. Voor de Franse versie Le Huffington Post koos ze een hoofdredacteur die nog veel beroemder was dan zijzelf: Anne Sinclair. Sinclair was de ex-vrouw van Dominique Strauss-Kahn, de topman van het IMF die ten val kwam omdat hij in New York niet van het kamermeisje kon afblijven.

Op dit moment heeft The Huffington Post websites in veertien landen. Arianna is geen aandeelhouder meer. Zij en haar mede-oprichters verkochten het bedrijf in 2011 aan AOL, voor 315 miljoen dollar. Hoe veel zij daar aan overhield, is niet bekend. AOL is ook alweer opgeslokt, door het nog veel grotere concern Verizon, Amerika's grootste in mobiele telefonie.

Ondanks de belangstelling van het publiek, de media en het grootkapitaal is The Huffington Post nog altijd geen onverdeeld financieel succes. Toen Verizon een paar weken geleden Yahoo overnam, zei Huffington dat dat mooi uitkwam: nu zouden haar producten op nog grotere schaal onder de aandacht kunnen worden gebracht door Yahoo's dochters zoals Flickr en Tumblr.

Arianna Huffington arriveert bij de 2013 Vanity Fair Oscars Viewing and After Party Beeld ap

Huffingtons positie was de laatste jaren wankeler geworden. Na de overname van haar site zwaaide ze korte tijd de scepter over een hele reeks nieuwssites van de nieuwe eigenaar AOL, maar al snel werd die uitbreiding van haar territorium weer teruggedraaid. Kennelijk geen succes.

Een paar maanden geleden maakte ze al bekend binnenkort te beginnen met Thrive Global. Toen dacht ze nog dat ze bij haar Post kon blijven. Wat misschien wel erg veel gevraagd was. In haar laatste boek The Sleep Revolution propageert ze juist een andere levenshouding: vooral veel slapen.

Ze zal Thrive Global dan ook niet alleen doen. Mede-oprichter van de The Huffington Post Kenneth Lerer staat haar weer terzijde.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden