Actie / Thriller / Misdaad

Gladiator

Een veldheer met gevoel en een man met spieren

Zo'n veertig jaar nadat het Amerikaanse publiek was uitgekeken op het spektakelgenre in het oude Rome (Quo Vadis, Ben Hur, Spartacus), heeft Spielbergs Dreamworks het gewaagd om 100 miljoen dollar te investeren in het Colosseum, slaven, gladiatoren, decadentie in 180 voor Christus, grootse romantiek en bloedige gevechten op leven en dood.


Gladiator lijkt soms een hommage aan al die oude spektakels, maar heeft dankzij regisseur Ridley Scott toch kanten die het mooie van vroeger verbinden met de mogelijkheden van nu. Met de computer heb je slechts 2000 figuranten nodig om een stadion met 50 duizend bezoekers vullen, en Spielberg heeft in Saving Private Ryan laten zien hoe realistisch je een veldslag van binnen uit kunt filmen. Die truc kan ook in het Romeinse Rijk.


Met die laatste moderniseringen begint de film. De gruwelijke strijd van het Romeinse leger tegen de barbaren van Germania doet sterk denken aan het slagveld op het strand van Normandië in Saving Private Ryan. In deze fase worden ook de thema's en tonen gelegd voor de rest van de film. Keizer Marcus Aurelius is aan zijn eind, maar wil generaal Maximus als zijn opvolger, niet zijn slappe zoon Comodus. Als Comodus dat hoort, vermoordt hij zijn vader en wil hij ook Maximus uit de weg laten ruimen. Deze ontsnapt, komt in een slavenkamp in Noord-Afrika terecht, keert als gladiator terug in Rome en wint de harten van het volk.


Deze hoofdlijn heeft zijtakken over frustratie, revanche, menselijkheid, ware liefde, kameraadschap, corruptie, dictatuur, politieke intriges en noem maar op. Zo'n drama moet stromen op alle denkbare golven van een totaalspektakel. En dat doet Gladiator ook, inclusief de uitglijers in sentiment, overdreven muziek, gaten in de overgangen van het voorspelbare verhaal, clichés, theatrale momenten en onuitgewerkte personages. Daar is hij juist weer heel ouderwets in, zoals het in dit genre hoort.


Hoogtepunten zijn enkele overweldigende scènes en vooral de hoofdrol van Russell Crowe, een veldheer met een gevoel, een slaaf met kloten, een man met spieren, hersens en een hart.


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden