Recensie Heavy

Gitaren, synthesizers en de songwriterskracht van Den Adel: Within Temptation blijft bijzonder (vier sterren)

De band laat horen dat zij de symfonische metal verder vooruit kunnen helpen.

Albumhoes Within Temptation: Resist Beeld Within Temptation

We mogen de nieuwe Within Temptation niet voor lief nemen. Het was na de verrassend goede plaat Hydra uit 2014 niet zeker of er nog een opvolger zou komen. Zangeres Sharon den Adel had de contemplatie van het solo-werk opgezocht en twijfelde over een nieuw werkstuk met de band waarmee zij de symfonische metal mondiaal groot heeft gemaakt.

Gelukkig is Resist er toch gekomen. Want daarop laat Within Temptation horen dat juist zij het genre vooruit kunnen helpen - de term ‘symfonische metal’ dekt de lading inmiddels niet meer. Net als op Hydra smeedt ‘WT’ strakke gitaarriffs aan een hedendaagse, elektronische productie. In het overdonderende openingssalvo van de eerste twee nummers baden de gitaren in futuristische studio-geluiden, die je eerder bij hedendaagse dance zou verwachten. Het werkt uitstekend, omdat de kracht van de riffs er alleen maar groter door wordt en de aangenaam bombastische klankkleuren de nummers stuk voor stuk richting rockanthem-status duwen.

Maar in dat geweld zegeviert toch ook de songwriterskracht van Den Adel. In nummers als Raise Your Banner en Holy Ground worden de fans van het eerste uur gerustgesteld met een paar vette orkestrale accenten en flarden koorzang, en ook de sopraanstem van Den Adel komt hier wat mystieke decoraties aanbrengen. Maar in de refreinen, als de gitaren en toetsen er de beuk in gooien, tovert Den Adel met van die fijne melodieuze en aanstekelijke zanglijnen, die het werk van Within Temptation altijd zo bijzonder maken. In Supernova klinkt de band even als Muse, dankzij de pulserende synthesizers. Maar heel eerlijk: onze internationale rocktrots heeft hier meer hitkracht dan dat Engelse bandje, want je kunt het nummer als het nog maar halverwege is al meebrullen. En dat willen we graag.

Within Temptation - Resist. Label: Vertigo/ Universal