Gimme Danger had gevaarlijker gekund

Jarmusch plaatst de camera voor ouwe indiaan Iggy en toont magnifieke foto's. Helaas verzandt de vervoering in een langdradige film.

Beeld uit Gimme Danger.

Het goede nieuws: toen Jim Jarmusch zijn stadsdichterskomedie Paterson verkocht aan de tv-divisie van Amazon, werd bij die deal ook zijn Stooges-documentaire meegenomen, als extraatje. Daarmee liep Jarmusch, vriend van frontman Iggy Pop, al enige tijd onder zijn arm.

Gimme Danger. Documentaire. Regie: Jim Jarmusch. 108 min., in 25 zalen.

Gimme Danger begint veelbelovend, want met een crisis: hoe die pezig gespierde punknimf en z'n bandleden begin jaren zeventig, na twee punkplaten, alweer uitgekost werden door de muziekgemeenschap. Maar vervoering en conflict gaan vervolgens over in een langdradige film waarin de bandgeschiedenis zonder verve wordt ontrold. Jarmusch plaatst de camera voor ouwe indiaan Iggy en lardeert de gesprekken met collages: flauwe animatiefilmpjes, overbodige beeldgebbetjes en - dat wel - magnifieke foto's.

Anekdotes zat: Pop en z'n bavianendans, Pop die nieuwe geluiden bedacht, zoals het inhaleren door z'n microfoon. Maar de getoonde concertopnamen zijn veelal te kort om de sensatie voelbaar te maken. De opname in Rock & Roll Hall of Fame, zo'n futloos rockcliché, krijgt dan weer alle aandacht. Gimme Danger had wel wat gevaarlijker gekund.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden