Interview Acteur Gijs Blom

Gijs Blom, acteertalent van 2014: ‘Ik heb mezelf gek gemaakt met het gevoel dat er iets van me werd verwacht’

Welke talenten zetten komend jaar de toon in Nederland? Om die vraag te beantwoorden raadpleegt V elk jaar zo’n 250 boven elke twijfel verheven kenners. Maar hoe loopt het af met de talenten? In aanloop naar de lijst van 2019 kijkt V terug met drie blikvangers. Vandaag: acteur Gijs Blom (21), in 2014 door de Volkskrant getipt als grootste acteertalent van Nederland. Als tiener brak hij dat jaar door met vier grote films: Pijnstillers, Kankerlijers, Nena en Jongens

Gijs Blom werd eind 2014 gekozen als grootste acteertalent door de Volkskrant. Beeld Elza Jo

We zijn vier jaar verder, hoe gaat het?

‘Ik ben net terug uit Nieuw-Zeeland voor de opnames van de Netflix-serie The Letter for the King. Die is gebaseerd op de roman De brief voor de koning van Tonke Dragt. Ik speel de kwaadaardige prins Viridian. Dat personage is begin twintig; geen kindrol meer dus. En ik zit in het tweede jaar van de Toneelschool.’

In 2014 zat je nog op het vwo. Het werd het jaar waarin alles lukte…

‘Het was fantastisch, maar ook onrealistisch. In drie van de vier films speelde ik de hoofdrol en ik werd genomineerd voor een Gouden Kalf. Achteraf was het misschien een ongezonde binnenkomer. De onbezorgdheid waarmee ik toen dacht: volgend jaar worden het er vijf… Eerst had ik het gevoel dat niemand naar me keek, niemand wist toch wie ik was. Maar dan ben je opeens een talent. Als het zo goed gaat, wordt het moeilijker om met teleurstellingen om te gaan.’

Wat betekent het om talent te zijn?

‘Het klinkt als een permanent vaststaand feit. Ik denk dat dat een grote leugen is. Ik ben heel trots op dat jaar, maar het is vooral een momentopname. Na het vertrouwen komt de onzekerheid. Ik heb mezelf echt gek gemaakt met het gevoel dat er iets van me werd verwacht.’

De kenners die we toen spraken prezen je om de manier waarop je emoties overbrengt. ‘Hij kan goed huilen’, zeiden ze...

‘Haha! Ik vond dat een van de engste, maar ook fijnste dingen om als acteur te kunnen doen. En het is nog steeds heel lekker om te doen. In 2014 ging het vanzelf, maar nu ik iets ouder ben (21), merk ik hoe groot het verschil is tussen acteren als kind en volwassene. Het inlevingsvermogen van kinderen is gigantisch, je hebt niet veel nodig om te geloven wat je speelt. Later word je veel bewuster van de emotie die je speelt. Ik werd daar onzeker van. Zo erg dat ik soms dacht dat ik niets meer kon. Ik vond het niet meer leuk om te spelen.’

Acteren gaf het jongetje Gijs Blom een gevoel van volwassenheid. Lees hier het interview met Gijs Blom in 2014. 

Hoe ben je daaruit gekomen?

‘Pas vorig jaar vond ik een verklaring. Ik las over het Dunning-Krugereffect (het psychologische verschijnsel dat zelfoverschatting beschrijft, red.). Toen ik begon met acteren, leerde ik heel snel heel veel nieuwe vaardigheden. Daardoor kun je denken dat je er ook direct heel goed in bent. Je denkt alles te weten, omdat je niet weet hoeveel er is wat je niet weet. Maar dan kom je erachter dat het helemaal niet zo goed was. Hoe meer ik leerde, hoe meer ik gevoel had dat ik alles kwijtraakte. Ik verlangde terug naar de zekerheid uit 2014. Nu snap ik dat dat mechanisme hoort bij het leerproces.’

Je vond het plezier terug tijdens je auditie voor de Toneelschool Amsterdam…

‘Man, man man: het engste wat ik ooit heb gedaan. Je bent ontzettend kwetsbaar. Op de filmset is weinig ruimte voor fouten, maar op de Toneelschool leerde ik dat ik juist fouten móét maken. Bij de auditie kreeg ik voor het eerst weer het gevoel dat ik op spelniveau ergens heel hard voor kon werken.’

Later deze week wordt de lijst voor 2019 bekend. Wat wil je de winnaars voor advies geven?

‘Als je de ambitie hebt om zoveel mogelijk uit je talent te halen, dan moet je de onzekerheid die je tegenkomt omarmen. En lees over het Dunning-Krugereffect. Dat heeft mij heel erg gerustgesteld. Ik ben nu tevreden met de fouten die ik maak.’

Morgen leest u hoe het verder ging met Daan Boom, lid van de vriendengroep die met het programma Streetlab in 2015 doorbrak. Vrijdag 28 december leest u wie de talenten zijn die u in 2019 in de gaten moet houden. 

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.