Giel, Domien en Paul gaan Glazen Huis in

Domien Verschuuren, Giel Beelen en Paul Rabbering zijn de drie deejays die dit jaar vanuit het Glazen Huis zoveel mogelijk geld proberen in te zamelen voor de jaarlijkse Serious Request-actie van de radiozender. Het huis staat deze editie in Heerlen. Doel van de actie is dit keer scholing voor de generatie van de toekomst in oorlogsgebieden, onder het motto 'Keep them Going'.

Beeld 3FM

Het evenement moet het voor het eerst doen zonder de min of meer vaste waarden Gerard Ekdom (acht deelnames) en Coen Swijnenberg (vijf deelnames). Die deejays zijn eerder dit jaar overgestapt naar een ander station: Ekdom doet sinds oktober de ochtendshow op NPO Radio 2 en Swijnenberg stapte met zijn maatje Sander Lantinga over naar concurrent 538 om daar de middagshow te doen. Vooral Ekdom wist Serious Request een hoog entertainmentgehalte te geven met zijn playbackacts en de hysterische presentatie van de steeds terugkerende rubriek Veiling-tv.

Ook dj Eric Corton, die altijd de reportages uit de conflictgebieden voor zijn rekening nam, vertrok bij de jongerenzender. Zijn rol wordt overgenomen door Paul Rabbering. Hij reisde onlangs al naar Syrië om daar radio- en tv-reportages op te nemen die te zien zullen zijn tijdens de komende SR-week van 18 tot en met 24 december.

Het afscheid van de bekende namen geeft 3FM wel de mogelijkheid om het al 11 jaar bestaande evenement van nieuw elan te voorzien. De massaliteit van het door veel Nederlanders omarmde Serious Request is de jongerenzender wat ontgroeid; mogelijk dat de drie namen die dit jaar het huis ingaan het evenement weer wat meer naar de 3FM-identiteit - jong, stoer - kunnen halen.

Wilbert Mutsaers erkende eerder dit jaar dat er ieder jaar opnieuw goed wordt vergaderd over de opzet van Serious Request: 'Het blijft in de huidige vorm bestaan, maar het is geen zekerheid: we kijken ieder jaar of we het nog leuk vinden.' Mutsaers zei in het interview met de Volkskrant dat 'het wel erg groot is geworden' en dat het vooral lastig is om het rond het glazen huis 'niet uit de klauwen te laten lopen'.

Beeld anp
Gerard Ekdom is er dit jaar in ieder geval niet bij. De dj stapte eerder dit jaar over naar NPO Radio 2. Beeld anp

Verantwoording

Toch is de actie voor de zender, maar ook voor het Rode Kruis al sinds de eerste editie in 2004 een groot succes. De laatste editie van 2014 bracht 12 miljoen euro op. Het geld is inmiddels besteed aan meisjes en vrouwen die zijn getroffen door seksueel geweld in conflictsituaties. Het Rode Kruis heeft dankzij Serious Request 2014 de hulp voor deze kwetsbare groep kunnen verhogen, meldde het onlangs in een rapport. 'In Colombia, de Democratische Republiek Congo en Zuid-Soedan heeft het Rode Kruis getroffen vrouwen en meisjes geholpen met opvang, medische zorg en het opbouwen van hun toekomst.'

Volgens de organisatie werden in Congo meer dan tweeduizend slachtoffers geholpen. Het totale aantal ligt in de drie landen gezamenlijk een stuk hoger. Verder werden met het geld zorginstellingen ondersteund, medisch personeel getraind en konden er medische behandelingen worden uitgevoerd.

De actie leidt in de regel ook op het gebied van de luistercijfers voor een opleving bij 3FM, al bleek de stijging vorig jaar wat minder groot dat de jaren ervoor. Ook de afgelopen maanden bleek het vertrek van de eerder genoemde populaire deejays te hebben geleid tot lagere luistercijfers. 3FM als geheel verloor in een jaar tijd bijna 2 procent van zijn luisteraars. Maar zenderbaas Mutsaers zag dat al aankomen, zei hij bij de aankondiging van hun opvolger: 'Het zou helemaal niet raar zijn als de cijfers wat verder zakken als de grote namen eenmaal weg zijn. We willen vooral met alternatievere muziek dan je elders hoort, een groot publiek bereiken.'

Beeld anp
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden