Interview Giel de Winter

Giel de Winter: ‘Ik houd het bij bier en soms een jointje’

Giel de Winter. Beeld Frank Ruiter

Hij maakte zo’n succes van StukTV dat John de Mol het eind oktober overnam. Sindsdien is Giel de Winter YouTuber én creative director.

Heeft Talpa meer dan een half miljoen euro betaald voor StukTv, of minder?

‘Hahaha. Slimme vraag, maar ik zeg niks over het geld. Behalve dat we een goede deal hebben gesloten. Volgens mij kun je het zelf wel invullen.’

Nou nee. Was het meer of minder dan 300 duizend euro?

‘Voor minder dan drie ton zou ik StukTV echt niet wegdoen. No way. Dus ja, het is meer dan dat. Ik zeg niet precies hoeveel, want ik wil niet dat mensen anders naar me gaan kijken. Het geld is niet allemaal voor mij, hè. Ook de andere twee presentatoren, Thomas (van der Vugt, red.) en Stefan (Jurriens), hebben een deel gekregen. Net als onze producer Jeroen Smolders. Ik heb StukTV opgericht, in 2011. Maar wij hebben er samen een goed lopend bedrijf van gemaakt. Dus verdienden zij een ook loyaliteitsbonus.’

‘We krijgen sinds november alle vier salaris van Talpa Network en blijven programma’s maken voor StukTV. Talpa zorgt voor producers, stagiaires, editors. En ze helpen adverteerders te regelen. Dat is ook belangrijk, zo’n team om je heen.’

Jachtseizoen of De Kluis (1)

De Kluis, onze nieuwe serie, loopt als een tiet. Het concept: bekende Nederlanders moeten een fictieve bank overvallen. Thomas, Stefan en ik verdedigen de kluizen van de bank, met nepwapens. Dat doen we in de koepelgevangenis in Arnhem. Het is leuk om te maken en spannend om naar te kijken.

‘Toch kies ik Jachtseizoen, omdat we dat al drie jaar maken en precies weten wat we moeten doen. Voor wie het niet kent: Jachtseizoen is een YouTube-serie waarin een bekende Nederlander vier uur uit handen moet blijven van ons drieën. De prooi krijgt twintig minuten voorsprong, draagt een oranje overall en een zendertje dat om de tien minuten zijn locatie naar ons stuurt.

‘De Jachtseizoen met YouTuber Dylan Haegens is meer dan vijf miljoen keer bekeken, net iets beter dan die met Boef. Ali B. en Rico Verhoeven trokken ruim drie miljoen kijkers. Vaak worden de afleveringen pas later teruggekeken. Dat zien we ook bij de eerste afleveringen van De Kluis, die gaan nu richting 2 miljoen kijkers.’

Wat was leuker: Ali B’s huis ombouwen tot casino of ’s nachts feesten in Enzo Knols tuin?

‘Bij Ali B wist zijn management dat StukTV zou komen, voor Huis op stelten. Enzo Knol wist van niks, dat maakte het tien keer leuker. We waren bij Enzo in december 2015, voor een opdracht: organiseer een illegale rave in de tuin van een bekende Nederlander, zonder dat die het weet. We kwamen in een busje, met grote speakers, een mengpaneel, lampen, confetti en vuurwerk. Midden in de nacht hebben we alles stiekem klaargezet. Rond half drie zetten we ineens keiharde muziek aan. Met een stuk of acht mensen stonden we te springen in zijn tuin. We dachten dat Enzo weg was, want het licht bleef uit. Toen kwam de politie, die door hem was gebeld. Heel grappig. Enzo wilde niet naar beneden komen om ons cadeautje aan te nemen. Zo kinderachtig.

‘We hebben de ruzie bijgelegd, maar het komt nooit meer helemaal goed tussen ons. Hij had zowaar beloofd mee te doen aan Jachtseizoen maar toen ik hem appte voor een datum, gaf hij geen antwoord. Na een paar keer proberen dacht ik: Enzo, doei.’

Was je dolblij toen je StukTV had verkocht aan Talpa, of had je gemengde gevoelens?

‘Toen ik in oktober vorig jaar bij Talpa had getekend en naar huis reed, was ik blij en verdrietig. Ik zette mijn auto aan de kant van de weg en heb vijf minuten keihard zitten janken. Toen zei ik tegen mezelf: nu ga je ervan genieten.

‘Mijn mental coach – die heb ik sinds een paar jaar – zei: ‘Giel, je denkt dat StukTV weg is, maar dat is niet zo. Je hebt nog steeds de leiding en de vrijheid om programma’s te maken.’ Ik hoef niet van 9 tot 5 op kantoor te zijn. Ik ben twee dagen per week bij Talpa, waar ik nu Creative Director ben. Verder ben ik veel op pad.’

Jachtseizoen of De Kluis (2)

‘Voordat ik StukTV verkocht, zaten we bij het zogeheten multichannelnetwork van RTL. We waren zelfstandig maar ons bezoek telde mee in hun online-bereik. Bij RTL heb ik voor het eerst ons plan voor Jachtseizoen gepitcht. Toen had StukTV al een miljoen abonnees, we hadden succes. Toch zei RTL: doe maar niet, en we steken er ook geen geld in.

‘We wilden grote series maken, niet alleen grappige filmpjes, zoals bij Enzo. Het was tijd om door te pakken. Dus heb ik zelf tienduizenden euro’s van StukTV in Jachtseizoen geïnvesteerd.

‘Misschien ben ik heel eigenwijs en wilde ik te snel bij RTL. Maar zulke kansen krijg ik wel bij John de Mol. Hij is fan van StukTV. John zei: ‘Giel, wat jij doet op YouTube is hogere wiskunde.’ Hij geeft me vrijheid.’

Nietsontziend overal tegenaan schoppen of je inhouden om sponsors tevreden te houden?

‘Lastig. YouTube-series als Jachtseizoen en De Kluis zijn onmogelijk zonder sponsors. We moeten sowieso onszelf blijven. Hoe ouder ik word, hoe lastiger ik het vind in mijn onderbroek door een supermarkt te lopen. Maar we zullen altijd het randje opzoeken. Je hoort mij nog steeds vloeken en tieren. Ik zeg wel godverdomme, maar scheld nooit met die ziekte met een k.

‘Sponsors weten waar ze aan beginnen. Ik kies dus voor niets ontziend overal tegenaan schoppen. Dat heeft me trouwens al genoeg geld gekost. Wij wijzen zelf ook best veel adverteerders af. Swiffer bijvoorbeeld. Wij zijn jonge, brutale gasten. Die maken toch geen reclame voor een dweil?’

Amsterdam of Uden?

‘Uden is mijn veilige thuishaven. Daar heb ik mijn vrienden, mijn familie, mijn vriendin. Als ik in Amsterdam zou wonen, zou ik mezelf helemaal verliezen. Stel dat ik vanavond een borrel heb in Amsterdam, dan blijf ik als laatste. Of ik bel vrienden en ga feesten. Vroeger nam ik nog wel eens een pilletje maar dat merk je de volgende dag. Dus houd ik het bij bier en soms een jointje.’

Relaxt of een kort lontje?

‘Een kort lontje. Als ik het ergens niet mee eens ben, zeg ik dat. Ik heb best vaak ruzie met Jeroen, onze producer. Hij is georganiseerder, werkt puntsgewijs: ‘Vandaag nemen we dit op, morgen dat.’ Ik ben een klooier. ‘Komt goed’, zeg ik vaak. Jeroen wordt er gek van. Het is heerlijk af en toe te schelden en deuren dicht te slaan. Een relatie waarin je nooit ruzie hebt, is toch ook niet leuk?

‘Stress hoort erbij voor mij, maar ik ben veel relaxter dan twee jaar geleden. Toen heb ik twee, drie paniekaanvallen gehad. Ik moest verwerken dat mijn ouders gingen scheiden, het was druk op mijn werk en ik wilde presteren. Weinig slaap, veel alcohol, soms drugs. Zo kwam ik bij die mental coach terecht. Nu merk ik dat ik het weer onder controle heb.’

Thomas van der Vlugt, Giel de Winter en Stefan Jurriens van StukTV. Beeld ANP Kippa

Kwajongen of manager?

‘Ik zal altijd een kwajongen blijven. Maar kwajongen ben je even, voor een dag. Manager ben je de hele week. Ik ben altijd ook zakelijk bezig geweest bij StukTV. Dus ik kies voor manager.

‘Als Creative Director bij de Social Unit van Talpa Network probeer ik mijn sausje te gieten over alle programma’s die we ontwikkelen voor online. Daarmee bedoel ik dat ik me met alles ga bemoeien. Met beleidszaken, zoals het verder ontwikkelen van onze merken, en met onze toptalenten, zoals bekende YouTubers in ons netwerk. Ik wil jongens als Gio en Rutger Vink een stap verder brengen.

Sommige YouTubers doen eigenlijk al jaren hetzelfde: vloggen. Als ze meer de kant van programmamaker op willen, kan ik helpen. Dan kijken we of er toffe formats zijn en hoe je die kunt realiseren. Dat vind ik heel leuk. En ik denk dat ik er goed in ben.’

‘Of ik wel eens in pak naar kantoor ga? Nee. Krijg de gedver. Ik loop soms in een trui met capuchon naar binnen. Als ik een bad hair day heb, zet ik een petje op, achterstevoren. Ik ben gewoon Giel, een kwajongen die is binnengehaald door Talpa. Ik vind dat het mooiste wat er is, dat zo’n groot bedrijf luistert naar iemand van 28. Dat ze vertrouwen hebben in mij, een jochie dat nergens aan de bak kwam en toen maar zelf YouTubefilmpjes ging maken.’

Voor je 40ste stoppen met programma’s maken of doorgaan tot je pensioen?

‘Voor mijn 40ste stoppen. Ik hoop dat ik tegen die tijd heb gemaakt wat ik wilde maken. Ik droom al van mijn pensioen: leuke dingen doen, misschien iets voor een goed doel, genieten van mijn huis. Maar vrienden zeggen altijd: ‘Giel, jij gaat tot je 80ste door met werken, jij bent een workaholic.’ Het zou dus best kunnen dat ik na vijf jaar terugkeer, met ideeën voor nieuwe programma’s.’

C.V.

1990Geboren in Nijmegen, op 26 april
2011Lanceert website StukTV
2013Aangesloten bij sociaal netwerk Social1fluencers
2014Team StukTV in tv-programma Roadtrippers (Veronica)
2016Serie Jachtseizoen gelanceerd
StukTV sluit zich aan bij het online-netwerk van RTL
Presentator/panellid Galileo, tv-programma van RTL5
2017Serie Huis op Stelten
2018Gastrol in De Film van Dylan Haegens
StukTV verkocht aan Talpa Network
Creative Director Social bij Talpa Network
Serie De Kluis

Drie jaar geleden sprak de Volkskrant de makers van StukTV, die toen net een miljoen abonnees hadden. ‘We zijn echt tegen de tv-wereld aan het aantrappen.’

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden