Gezocht: kolossale kunstloods

De Onderzeebootloods in Rotterdam gaat dicht als tentoonstellingshal. De loods wordt evenementencentrum. Museum Boijmans van Beuningen is op zoek naar een alternatieve 'XXXL'-ruimte voor hedendaagse kunst.

In de zomer van 2013 transformeren de drie schilders Klaas Kloosterboer, Chris Martin en Jim Shaw de Onderzeebootloods te Rotterdam in een gigantisch kunstatelier. Beeld Arie Kievit

Vier zomers presenteerde Museum Boijmans Van Beuningen kolossale schilderijen en objecten in de Onderzeebootloods, een leegstaande loods bij het geïsoleerde Rotterdamse wijkje Heijplaat, op het RDM-terrein. Er kwamen in totaal 70 duizend bezoekers, grotendeels per veerpont over de Nieuwe Maas. De Onderzeebootloods, gebouwd in 1937, is in omvang vergelijkbaar met de Turbine Hall, de mega-expositieruimte van museum Tate Modern in Londen.

Uniek voor Nederland, maar de loods is niet meer beschikbaar als expositieruimte. Boijmans Van Beuningen zou er vijf zomers terecht kunnen, maar de expositie XXXL Painting in de zomer van 2013 was de vierde en laatste editie. Want mede door de exposities van Atelier van Lieshout (2010) en de schilderkunstige 'titanenstrijd' van Klaas Kloosterboer, Chris Martin en Jim Shaw (2013) werd het industriële gebied herontdekt. De eigenaar, het Havenbedrijf Rotterdam, vertimmert de loods nu voor theatervoorstellingen, muziekoptredens, filmvoorstellingen, beurzen en andere zakelijke evenementen. Voor 5 miljoen euro komen er nieuwe kozijnen en vloeren, verwarming, sanitair, wifi, en isolatie.

'Daarmee wordt dit industrieel erfgoed geschikt gemaakt voor gebruik gedurende de winter', aldus het Havenbedrijf. 'Dit past goed in het concept van het RDM-terrein waarin onderwijs, innovatie en cultuur centraal staan.' In een aangrenzende hal trekt een commerciële huurder in.

Huur

Boijmans is intussen op zoek naar een nieuwe reuzenlocatie. 'We vinden het fantastisch dat we in de Onderzeebootloods op een andere maat en schaal kunst konden tonen', zegt woordvoerster Sharon Cohen van het museum. 'We werken nu aan een boek over de vier exposities. Het experiment willen we graag elders voortzetten.'

Gebrekkig sanitair zal geen bezwaar zijn, net als een sleetse industriële uitstraling van een nieuwe kunsthal. Er zijn al verkennende gesprekken gevoerd, maar struikelblok is telkens de huur. Cohen: 'We kunnen er niks voor betalen. Het Havenbedrijf stelde de Onderzeeloods als sponsor gratis ter beschikking. Dat was een partij die onze projecten interessant vond en er ook wat voor terug kreeg, in de vorm van aandacht voor het gebied.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.