TERRASLOERENSpiegelaars

Gezien op het terras: een stelletje op de eerste date, te herkennen aan hun gespiegel

Beeld Saša Ostoja

Stijlredacteur Cécile Narinx en zielenknijper Marcus Huibers zitten niet zomaar op een terras. Nee, ze fantaseren over het leven van mede-terrasgangers aan de hand van kleding, gedrag en hun bestelling.

Plaatsnaam: Den Bosch

C: Ach wat zoet, een eerste afspraak, op rechts. Zie ze spiegelen!

M: Ze lacht welwillend, maar onwennig. Zal een eerste date zijn inderdaad.

C: Zij is 33 en denkt: nu moet het er potverdikkie een keer van komen.

M: Als hij pratend een andere kant op kijkt, beloert zij hem van top tot teen.

C: Zij zit met haar beste kant naar hem toe. Doen meer vrouwen. Alleen die mayonaisekleurige outfit, daar geef ik geen punten voor. Alles is beige of greige, tot haar sneakers aan toe.

M: Van zijn kleding hoeft hij het verder ook niet te hebben, maar hij is wel aan het baltsen. Zie ’m eens vertellen, met z’n fantoomstaart omhoog. En zij maar luisteren en glimlachen.

C: Een hybride mens, verklappen zijn kleren: pacmansokken, bruine veterschoenen, fletse sweater. Van alles wat en opgeteld net niks. Hij heeft wel goed haar, met bakkebaarden. Hij lijkt een benig broertje van Peter Paul Muller. En hij drinkt IPA.

M: Oei! Bier dat bitter en wrang smaakt. Je bent wat je drinkt, denk ik dan. Terwijl zij aan een witbiertje zit: romig, zacht, zo blond als d’r half opgestoken haar. Heel ander type. Maar misschien wil ze zijn lokroep beantwoorden door zich ook hybride te kleden. Ze is wel mooi. Een schooljuf, schat ik.

C: Zou goed kunnen. Dólgelukkig dat ze weer voor de klas mag. Zij heeft eigenhandig ‘lieve kinderen, welkom terug!’ met A3-tjes op de ramen geplakt. Ze heeft ook iets met paarden.

M: Ik vind die ene wenkbrauw die ze af en toe optrekt fascinerend; streng maar ook schalks, in dat verder Hollandse gezicht. Beetje Nicole Kidman.

C: Ik zie een vleugje Deneuve in Belle de Jour, door dat weggestoken haar. Valt je ook op dat ze toch iets van de anderhalve meter proberen te betrachten?

M: Het subtiele spel in coronatijden; door dichterbij te kruipen, of juist niet, laat je de ander weten wat je voelt. Hij loopt nu trouwens naar de wc, ostentatief over zijn onderrug wrijvend met een van pijn vertrokken smoel. Haar blik kan ik niet duiden: is het bezorgdheid of afschuw? En... ze duikt in haar telefoon.

C: Is aan het doorswipen op Tinder. Hup, geen tijd te verliezen! Zou hij nou zo bleek zijn door overmatig gamen? Of toch van de spit in zijn rug? Zou ze zijn privéverpleegkundige zijn, vanwege iets gruwelijks in een vergevorderde fase? Of zijn coronabestendige sekswerker, betaald vanuit een persoonsgebonden budget?

M: Nu sla je op hol. Al zie ik het wel voor meZe heeft mooie tanden, zie ik, als ze lacht.

C: Een bijzonder gulle lach. Beetje Anky van Grunsven, vandaar natuurlijk die hippische zweem. Ze heeft vast een greige schimmel, of een mayonaisekleurig przewalskipaard. En maar roskammen, dat dier, úrenlang. Ze zal hem op een zeker moment moeten vertellen dat hij nooit tussen haar en haar paard kan komen. Waarom tikt ze nu tegen haar gebit?

M: Oraal gefixeerd, ongetwijfeld. Volgens vadertje Freud zijn kinderen polymorf pervers: ze willen alles in hun mond stoppen en als er in die ontwikkelingsfase iets misgaat, leidt dat tot problemen later. Zoals ongemak tijdens een eerste date.

C: Ze kijkt hem nu opeens héél wantrouwend aan. Zou hij iets pikants hebben voorgesteld? Iets in de sadomasochistische sfeer? Ha! Dat zou zijn helse rugpijn kunnen verklaren!

M: Misschien is daar de dwaling ontstaan, dat hij het in zijn profiel over zweepjes en dressuur had en zij dacht dat het over paardrijden ging. Ik vind haar onverminderd mooi, behalve als ze haar neusje optrekt.

C: Dat staat niemand. Je moet nergens je neus voor optrekken. 

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden