Gewraakte internetplannen NPO sterk afgezwakt

De plannen van de publieke omroep om flink te snijden in het online aanbod zijn sterk afgezwakt. Dit valt te lezen in het concessiebeleidsplan 2016-2020 van de Nederlandse Publieke Omroep dat vandaag naar staatssecretaris Dekker van Media is gestuurd.

Het kantoor van de NPO in Hilversum Beeld null
Het kantoor van de NPO in Hilversum

In een april uitgelekte versie van het vijfjarenplan van de publieke omroep stonden de internetplannen te lezen. Van 600 verschillende websites zou het online aanbod teruggaan naar 50 sites. Na hevig verzet van de omroepen, lijkt de NPO daar nu op terug te komen.

In de wildgroei van het aantal websites van de omroepen moet weliswaar worden gekapt, maar de omroepen blijven 'autonome organisaties binnen NPO met een eigen profiel voor het publiek', aldus het plan. Met beelden uit het archief van Beeld en Geluid wil de omroep het aanbod op NPO.nl uitbreiden.

Via sociale media en websites van de omroepen (en een select aantal programma's met een grote digitale achterban zoals het consumentenprogramma Kassa) moeten kijkers worden doorverwezen naar ander aanbod van de NPO. In plaats van monopolist wordt de NPO-site dus een soort spin in het web van de sociale media, sites en fora van de omroepen en van de populaire programma's. De NPO wil zo meer interactie bewerkstelligen.

In de in april uitgelekte plannen viel te lezen dat alleen websites die meer dan 100.000 unieke bezoekers trekken en voldoende interactie bieden, mogen blijven bestaan. Lees hier meer over de uitgelekte plannen.

'Dit soort dingen verbieden is tekenend voor de manier waarop de NPO alles naar zich toe wil trekken,' zei Geert-Jan Bogaerts van de VPRO in april over de plannen.

'Dictatoriaal'

Na het uitlekken van de conceptplannen in april verklaarde programmadirecteur Frans Klein tegen de Volkskrant dat het aanbod te versnipperd was om te kunnen excelleren. 'Het is bovendien hard nodig om vindbaar en onderscheidend te blijven in het huidige medialandschap', lichtte bestuurslid Shula Rijxman het voorstel toe.

Onder omroepen ontstond grote commotie over deze plannen. Het hoofd van de digitale afdeling van de VPRO Geert-Jan Bogaerts noemde de plannen destijds 'dictatoriaal'. Jan Slagter, directeur van Omroep Max was eveneens niet te spreken over de plannen: 'Geen content op onze eigen sites? Dat kun je toch niet menen? Dan zegt zo'n Hagoort dat opmerkingen over Noord-Koreaanse praktijken door zijn ziel snijden, maar dat lok je dan toch zelf uit?'

Over de vandaag gepresenteerde nieuwe internetplannen is de VPRO veel enthousiaster. Directeur Lennart van der Meulen laat weten dat zijn omroep positief heeft gereageerd. 'Het is van gesloten naar een open plan gegaan. Aanvankelijk waren we bang dat alle programma's achter een centrale betaalmuur zouden gaan. Nu zullen alle programma's zeven dagen beschikbaar blijven en als wij daar de rechten voor hebben minstens een jaar. Ook mogen we onze eigen websites behouden om daar de programma's te ontsluiten.'

Ook is hij te spreken over het beleid om actief op sociale media aanwezig te zijn. 'We zagen het dit weekend bijvoorbeeld al. Het filmpje van 3voor12 waarin een zanger op Pinkpop een biertje vangt is al 1,4 miljoen keer bekeken,' laat van der Meulen weten.

Omroep MAX-directeur Jan Slagter is eveneens te spreken over de plannen. 'Na de aanvankelijke verontwaardiging hebben we elkaar gevonden. Het vertrouwen is nu terug,' laat Slagter telefonisch weten. 'De tijd zal nu moeten uitwijzen hoe de plannen in de praktijk uitpakken.'

Themakanalen

De voorgenomen afslanking van het aanbod van themakanalen gaat wel door. Van de acht digitale thema-tv-kanalen blijven er vijf over: NPO Nieuws, NPO Politiek/NPO Sport, NPO Cultura, NPO 101 en NPO Best/Zapp.

NPO Doc en Humor TV verdwijnen als aparte themakanalen. VPRO-directeur Lennart van der Meulen laat weten met de NTR samen te werken aan een voorstel om de documentaire-programmering op NPO Cultura te verzorgen. De gesprekken hierover zijn nog gaande. NPO 101 zal zich gaan focussen op humor. Vermeulen verwacht dat BNN/VARA daarvoor de programmering zal verzorgen.

De NPO blijft bij zijn besluit om de stekker uit Radio 6 te trekken, aangezien het bereik te klein is en groei uitblijft. Ook NPO Nieuws 24 en NPO Radio2 top 2000 verdwijnen van de ether. Online zullen 20 radiokanalen verdwijnen waaronder Orgelradio en Beam, een zender waar christelijke pop en rock wordt uitgezonden. Ook zullen 11 webkanalen die klassieke muziek uitzenden van het web verdwijnen.

VPRO-directeur Lennart van der Meulen Beeld null
VPRO-directeur Lennart van der Meulen

Nieuwe platforms

De NPO gaat niet louter snijden in het aanbod. Zo is het plan om NPO3.nl te lanceren om de bestaande communities van omroepsites als NOS op 3, BEAM (EO) en Spuiten en Slikken (BNN) samen te brengen. Op deze wijze hoopt de omroep jongeren door te kunnen verwijzen naar andere programma's die mogelijk interessant zijn.

Op de nieuwe radiozender NPO FunX Turkpop wil de NPO Turkpop programmeren, dit om een nieuwe doelgroep te bereiken. Een andere nieuwe zender is NPO Radio Nieuws en Evenementen, een kanaal dat kan worden ingezet tijdens bijzondere evenementen voor extra verslaglegging.

Ook gaat de NPO sterk inzetten op video-on-demand. Op dit moment maakt de NPO onderdeel uit van NL Ziet, een video-on-demand-dienst waarbij men voor 7,95 euro per maand alle programma's van de publieke omroep en SBS en RTL kan bekijken. De NPO is voornemens een aparte dienst aan te gaan bieden, NPO Plus aanbieden, men alle aangekochte programma's tot een jaar na de uitzenddatum terug kan krijgen. Ook zullen eerdere seizoenen van lopende series hier worden getoond. Deze dienst zal 2 tot 3,50 euro gaan kosten.

De NPO gaat ook werken met producenten van buitenaf. Die kunnen bij de NPO een voorstel indienen en gekoppeld worden aan een omroep die bij het programma past. Mocht er geen passende omroep gevonden worden, dan kan het programma door de NTR worden uitgezonden. 'Hierdoor kunnen we de programmering sneller vernieuwen en halen we meer creativiteit binnen,' stelt NPO-voorzitter Henk Hagoort. Dit is echter niet nieuw. Op dit moment werken omroepen al veel met externe producenten.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden