Get Out, William Egglestone en Het leven is een droom

Wat kwam er de laatste dagen weer voor moois bij in het cultuuraanbod? De Volkskrantspecialisten kiezen hun favorieten, van een maatschappijkritische horrorkomedie tot Europa in het museum.

Fragment uit Get Out.

1 Film: Get out

Regie: Jordan Peele.

Wit meisje brengt zwart vriendje mee naar huis. Als twee genres zich goed lenen voor maatschappijkritiek, zijn dat komedie en horror. In zijn debuutfilm Get Out combineert regisseur en scenarist Jordan Peele die twee. Het is niet overduidelijk racisme dat hij aanklaagt, maar juist de ingebakken ideeën die ook bij mensen met goede bedoelingen hardnekkiger zijn dan zij denken of doen voorkomen. Het resultaat is verbluffend scherp, geestig en confronterend tegelijk.

Floortje Smit

2 Fotografie: William Eggleston - Los Alamos

Foam, Amsterdam, t/m 7 juni.

In 1976 veroorzaakte de eerste grote solotentoonstelling van William Eggleston uit Memphis in het Museum of Modern Art in New York een schokgolf in de wereld van de fotografie. De banale kanten van het leven afgedrukt in de technieken van de commerciële kleurenfotografie. Eggleston was allang een legende toen de serie Los Alamos opdook, het verslag van klassieke roadtrips tussen 1966 en 1974, waarin hij de schoonheid van het triviale vastlegde.

Mark Moorman

3 Theater: Het leven is een droom

Van Pedro Calderón de la Barca, door Toneelschuur Producties, t/m 12 mei.

De Spaanse toneelschrijver Pedro Calderón de la Barca (1600-1681) schreef in 1635 Het leven is droom, een geestig, halftragisch toneelstuk (met een happy end) uit de tijd van Shakespeare. Alleen een stuk minder vaak gespeeld dan zo'n beetje alles van de bard der barden. Jammer, want het stuk nodigt uit tot feestelijk theater. Kleurrijke kostuums, kunstmatige taal, leuke spelers, een knotsgek opblaasdecor van Marc Warning, veel theatraler wordt theater niet. En dat is een aanbeveling.

Vincent Kouters

4 Theater: De Modern Art Revue

Bellevue Lunchtheater. Spel Alex Klaasen en Steef de Jong. Regie Ina Veen. Theater Bellevue, Amsterdam, t/m 13 mei.

De Modern Art Revue is een van de allerleukste en zeker inventiefste theaterproducties van dit seizoen. Alex Klaasen is een rasperformer en Steef de Jong een allroundartiest. De pispot van Marcel Duchamp. Het zwarte vierkant van Malevitsj. Honderd jaar De Stijl. Drie redenen om te gedenken dat de moderne kunst intussen een eeuw oud is. In vijf kwartier ontrolt zich een hommage aan die kunst, gevat in een vorm van verrukkelijk revuetheater.

Hein Janssen

5 Film: 20th Century Woman

Regie: Mike Mills.

Nadat hij met het veelbekroonde Beginners (2010) een film had gemaakt over zijn vader, die als 75-jarige uit de kast kwam als homoseksueel, baseerde Mike Mills zich dit keer op het leven van zijn moeder, bij wie hij opgroeide in het vrije, blije, tamelijk verwarrende Californië van de jaren zeventig en tachtig. Strikt biografisch is 20th Century Women niet, maar in alles ademt de film authenticiteit, zelfs wanneer het filter van Mills' herinneringen een flatteuze gloed legt over de gebeurtenissen.

Pauline Kleijer

6 Beeldende kunst: The Painted Bird

Marres, Maastricht, t/m 13 augustus.

Toch weer bijzonder dat kunstcentrum Marres in Maastricht het hele interieur van beneden naar boven heeft vertimmerd en, belangrijker, verschilderd voor één tentoonstelling. Over Europa in dit geval. Met wanden vol Europese impressies, vervaardigd door maar liefst negentien kunstenaars, onder wie (initiator) Gijs Frieling, Derk Tijs, Charlotte Schleiffert en Klaas Kloosterboer. Dat een gemeenschappelijke noemer ontbreekt (het blijft natuurlijk wel Europa) is geen bezwaar. Dompel u onder in de klunzige, decoratieve, brutale en bedachtzame kleurenzee die een verdeeld continent in de aanbieding heeft.

Rutger Pontzen

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden