Gestolen schilderijen Westfries Museum duiken op

Precies tien jaar na de kunstroof in het Westfries Museum in Hoorn lijkt er een spoor gevonden naar de 23 gestolen kunstwerken. Volgens kunstroofexpert Arthur Brand bestaan de werken nog en zijn ze in handen van een criminele partij in of net buiten Nederland.

Beeld maker onbekend, in het bezit van Arthur Brand

Op een foto in het bezit van Arthur Brand is het schilderij Rebecca en Eliëzer (1629) van Jan Linsen te zien, op de grond en tegen een radiator aan. Een weinig glamoureuze plek voor een kunstwerk dat tot 2005 prominent in het Westfries Museum hing. In dat jaar werd het schilderij samen met 24 andere schilderijen en veel zilverkunst gestolen uit het museum. Van de werken ontbreekt ieder spoor, net als van de daders.

Tot een paar maanden geleden, toen Arthur Brand van kunst- en adviesbureau Artiaz van mensen uit het misdaadmilieu vier foto's kreeg aangereikt van het werk van Jan Linsen. Deze mensen zouden connecties onderhouden met de 'eigenaren' van de gestolen werken. Ze lieten hem naar zijn zeggen ook foto's zien van 22 andere gestolen schilderijen. Ze oogden minder fraai dan in 2005, merkte de onderzoeker op.

Volgens Brand zijn de huidige eigenaren niet de rovers zelf. Zo gaat het vaak met kunstroven, zegt de expert. 'De rovers zien hun gestolen schilderijen op het journaal en realiseren zich dat ze de werken nooit meer kunnen verkopen.'

Een detail van het gestolen schilderijBeeld maker onbekend, in het bezit van Arthur Brand

Soms worden gestolen kunstwerken verbrand, zoals gebeurde bij de schilderijen uit de Trito-collectie die werden ontvreemd uit de Rotterdamse Kunsthal. Vaak fungeren ze als onderpand bij een drugsdeal. 'Als een crimineel bij iemand een drugsschuld heeft, leent hij hem tijdelijk het kunstwerk en zegt hij dat hij de schuld later komt betalen', zegt Brand. 'Dat doet zo iemand vervolgens niet, en de ander komt erachter dat het schilderij illegaal en dus onverkoopbaar is. Zo iemand probeert het dan op een vergelijkbare manier kwijt te raken.' Criminelen benaderen in zo'n geval soms Brand, die naam maakte als kunstroofspecialist en veel door de nazi's geroofde kunst boven water bracht. 'Het is nu aan de partij die het werk in bezit heeft om een balletje op te gooien. Als ze deze doet, kunnen de kunstwerken snel terug naar het museum.'

Ad Geerdink, directeur van het Westfries Museum, ziet in Brand een gerenommeerd kunstroofspecialist, maar blijft sceptisch. 'Eerder onderzoek liep nooit ergens op uit. Voor ons geldt: eerst zien, dan geloven.'

De achterkant van het schilderij.Beeld maker onbekend, in het bezit van Arthur Brand
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden