‘Gesprek moet naam waarmaken’

Donderdag 24 januari, een doorsneedag voor de tv-zender Het Gesprek. Spraak Makers Fashion Week om 20.00 uur: 0.000 kijkers, meldt de Stichting Kijkonderzoek....

‘De kijkcijfers zijn heel slecht ja’, zegt Thomas Hendriks (46), vanaf vrijdag de nieuwe programmadirecteur van Het Gesprek als opvolger van ‘interim’ Ton F. van Dijk. ‘Maar daar kun je nu niemand op afrekenen, en het is ook verklaarbaar. Het Gesprek is op 2 oktober begonnen en dat is toen bekend gemaakt. Verder is op het gebied van publiciteit nog niets groots gedaan. Ik werk nu aan een strategisch plan, Fase 2 noemen we dat. Als dan alles goed staat, komen we met een campagne. Maar goede kijkcijfers halen zal langzaam gaan. Daar heb je echt wel een aantal maanden voor nodig.’

Hendriks werkt nu nog bij tv-producent Eyeworks en werd benaderd door de medeoprichter ven de zender Ruud Hendriks (geen familie), die hij kende van vroeger. Had hij daarvoor wel eens naar Het Gesprek gekeken en wat dacht hij toen? ‘Ik had wel eens gekeken ja en toen wilde ik er zelf voor werken. Ik heb wel eens een interview gedaan met Wilfried de Jong en hij zegt nog altijd dat hij dat het leukste interview vond. Dat zegt hij natuurlijk tegen iedereen, maar toch. Ik vroeg hem wat er nou zo mooi was aan wielrennen, en hij vroeg mij weer naar cricket, mijn favoriete sport. Het ging echt heen en weer, heel leuk. Als ik nu naar Het Gesprek kijk, dan zie ik te vaak mensen in de interviewstand gaan: vraag, antwoord, vraag, antwoord. Het Gesprek moet zijn naam meer gaan waarmaken, het moeten meer echte gesprekken worden, zoiets als Zomergasten. Dat gasten ook vragen gaan terugstellen, dat er iets bijzonders gebeurt, dat het een echt gesprèk wordt.’

Aan de gasten ligt het niet, zegt Hendriks. Die komen wel, ondanks de lage kijkcijfers. ‘Laatst nog Alexander Rinnooy Kan, volgens de Volkskrant de invloedrijkste man van Nederland. Hele belangrijke mensen zijn dus bereid een half uur of een uur uit te trekken voor Het Gesprek. We moeten dan écht goede interviews gaan maken. En meer variatie aanbrengen. Het ziet er nu allemaal hetzelfde uit. Zo’n echt gesprek als ik graag wil, zou bijvoorbeeld een ander decor moeten krijgen dan een gewoon interview.’

De interviewzender heeft sinds de lancering gestaag doorgewerkt. Er is een directeur internationale aankoop gekomen, die geschikte (praat)programma’s in het buitenland moet vinden. Er komt een Duurzaam Gesprek met spraakmakers uit de milieuwereld. Ook Het Gesprek is in onderhandeling met Geert Wilders over zijn Koranfilm, en er wordt met veel partijen gepraat over samenwerking, zoals de gratis krant De Pers. Opinio, het door Roel Pieper gefinancierde opinieblad, maakt al een programma voor de zender.

Maar eerst moet er een duidelijk profiel komen, zegt Hendriks. ‘Wat voor zender is het eigenlijk? Wat doen we wel en niet? En voor welke doelgroep: kritische kijkers die wel eens een geweldig alternatief willen zien, terwijl ze allerlei andere mogelijkheden om te kijken en te doen.’

Hoe groot die groep is, weet Hendriks nog niet. ‘Dat wordt nu uitgezocht, maar minder groot natuurlijk dan het potentieel van de commerciële omroepen. Wij moeten dus focussen. Dan leggen we straks alles langs de meetlat van ons profiel. En dan gaan we daar de interviewers en gasten bij zoeken.’

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.