Paaspop Start festivalseizoen

Gespot op Paaspop: de vijf acts waarvan u komend festivalseizoen nog veel gaat horen

Paaspop is en blijft de aftrap van het festivalseizoen en fungeert bovendien als springplank voor beginnende bands. De Volkskrant noemt er vijf om in de gaten te houden. 

Paaspop, de traditionele aftrap van het festivalseizoen. Beeld Marcel Krijgsman

Nederland is de laatste jaren volgebouwd met feesttenten en buitenpodia: de festivalkalender zit stampvol. Des te knapper dat Paaspop in Schijndel nog altijd die mooie, officieuze eretitel mag voeren. Jawel: Paaspop is ‘de traditionele aftrap van het festivalseizoen’.

Maar op Paaspop komt meer in beweging. Het driedaagse festival is voor veel beginnende bands een springplank naar wie weet, iets moois. Paaspop boekt naast de headliners steevast prille bandjes, singer-songwriters, dj’s en rappers. In zorgvuldig vormgegeven feesttenten als Thunderbolt of Phoenix kan het aanstormende talent voor het eerst tegen dat typische, soms nogal onrustige festivalpubliek aanlopen. De krachten meten met al die uitgelaten festivalgangers, die door de tenten hossen als druistige paarden die de wei weer in mogen na een lange winter op stal.

Ja, het is best lastig het Paaspoppubliek te bespelen. Toch lukt het een aantal nieuwe acts op te vallen. Zoals ieder jaar pikken we er vijf bandjes uit waarvan u vermoedelijk meer gaat horen, op de vele festivals die nog gaan volgen.

Nona

Een beetje flauw misschien, maar wie zingt met de intonatie van Amy Winehouse vraagt er zelf om. Nona is de Nederlandse Amy Winehouse. Ze zingt met een scherpe, onverschrokken soulstem en achter haar staat een dampende band met blazers.

Nona beschikt over een handjevol materiaal; ze heeft nog geen plaat uitgebracht. En daarmee moet zij de komende maanden de festivalweiden zien te veroveren, want dat lijkt de bedoeling, zo te zien aan haar concertagenda.

Het valt Nona niet mee. Ze weet het onwillige publiek niet naar zich toe te trekken. En al komt de single Giving It All er best stevig uit, overigens vooral dankzij de ronkende band: de zaal loopt leeg. Het is ook de schuld van het prille liedwerk. Nona’s repertoire is nog wat te alledaags en lijkt vooral – en te veel – een eerbetoon aan dat ene grote voorbeeld.

Nona Beeld Marcel Krijgsman

Davina Michelle

Ze ‘mag voor het eerst op een festival spelen’, zo zegt Davina Michelle het zelf in de grote tent Phoenix, waar een paar duizend man staan aan te dringen. Haar opkomst als Nederlands poptalent was de afgelopen maanden onstuimig, iedereen zal het verhaal kennen. Michelle gooide in 2017 een coverversie van de Pink-hit What About Us op YouTube, kreeg respons van Pink zelve en daar ging ze.

Michelle heeft pas een single of zes op haar naam staan, waaronder de Nederlandstalige hit Duurt te lang. Toch vertolkt ze die eerste liedjes alsof het klassiek repertoire is. Michelle zingt live erg goed: hard en doordringend, maar mooi zuiver bovendien.

Het optreden van Michelle en haar band is helaas wat te statisch. Het podium van de Phoenix is erg groot. Wil Michelle op dit formaat kunnen stralen, dan zal ze een show met meer beweging óf visueel spektakel moeten bedenken. Desondanks: een dapper en geslaagd festivaldebuut.

Davina Michelle Beeld Marcel Krijgsman

Son Mieux

Er kan er maar een dé ontdekking van Paaspop 2019 zijn. Son Mieux krijgt de eierbokaal en iedereen die bij zijn show in de podiumtent Jack Daniel’s was moet het met die uitreiking eens zijn.

Twee maanden geleden bracht de band met zanger Camiel Meiresonne een debuutplaat uit: Faire de Son Mieux. Daarop staan een paar robuust vormgegeven synth- en folkpoptracks, die mede dankzij het instrumentarium van de band – akoestische gitaar naast synths en viool – doen denken aan Arcade Fire.

Wat voert Son Mieux het eigen verse werk op Paaspop formidabel uit. Meiresonne is getergd, zeker als zijn gitaar uitvalt. Hij vloekt en tiert, maar knalt zijn songs er daarna op een bezeten manier uit. Vooral het nummer Nothing vat echt vlam. Hij zweept zichzelf, zijn band en de zaal op en mag na een jubelende finale afrekenen bij de Paaspopkassa: een paar honderd zieltjes gewonnen. Een heerlijk nieuw bandje.

Son Mieux Beeld Marcel Krijgsman

Zwangere Guy

De Belgische rapper Zwangere Guy schaamt zich niet voor zijn uiterlijk, sterker nog: hij koketteert met zijn indrukwekkende buik. Vandaar dus die geuzennaam. Het gaat bij Zwangere Guy om de inhoud. En inderdaad: zijn raps zijn schokkend persoonlijk en daarom boeiend.

Zwangere Guy maakte deel uit van het Brusselse hiphopcollectief Stikstof en doet het tegenwoordig in België goed als solo-artiest. In Nederland mag hij eerst peentjes zweten op Paaspop, in een erg lege tent Roxy. Het publiek mist echt iets, want Zwangere Guy speelt een intense en roerende show. Zijn teksten komen hard aan, zoals die van de track Beter Leven, waarin Zwangere Guy afrekent met een zware jeugd en nare gezinsomstandigheden. Bijzonder is ook de begeleiding: Zwangere Guy treedt op naast een dj én een knappe toetsenist, die trippende jazz speelt op de elektronische piano en de straffe teksten een zachte landing geeft.

Zwangere Guy Beeld Marcel Krijgsman

Amyl and the Sniffers

Vooruit: ook een bandje van ver over de grens in dit Paaspopoverzicht. Amyl and the Sniffers is een fijn raggende punkband uit Melbourne, Australië. Hoewel: punkband? In hun boze, knauwende liedjes is toch ook klassieke Australische hardrock van AC/DC te horen. En veel aangenaam archaïsche gitaarriffjes, dus.

Die komen live tot leven dankzij de performance van zangeres Amy Taylor. Ze loopt over het podium als een tijger in een kooi. Met een buitenaards mooi, platinablond Debbie Harry-kapsel. Allemaal pluspunten.

De liedjes van Amyl and the Sniffers duren een paar minuten per stuk en ze klinken allemaal hetzelfde, net als de ultrakorte, scheurende gitaarsolootjes. En toch krijg je een stoot energie van dit bandje en van vuistpompende songs als Shake Ya, van de pas volgende maand te verschijnen debuutplaat. Niet uniek, wel verdomd leuk.

Amyl and the Sniffers Beeld Foto Marcel Krijgsman

Flauwvallen bij Famke

De hiphop deed het zoals ieder jaar goed op Paaspop. Nergens waren de rijen voor de tenten zo lang als bij de Nederlandse hiphop van Frenna, Winne, Sevn Alias, Mula B en Famke Louise. Bij het optreden van die laatste, op zondagmiddag, werd het even spannend voor de hulpdiensten. Het was zó druk in de Roxy en zó heet, dat flink wat jonge meiden van hun stokje gingen. Gelukkig stonden de emmers koud water al klaar naast het podium.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden