Recensie Anastasia

Gerrie van der Klei verleent Anastasia grandeur ★★★★☆

Tessa Sunniva van Tol als Anya/Anastasia. Beeld Annemieke van der Togt / Roy Beusker Fotografie

De musical Anastasia is een geschiedenisles en een sprookje tegelijk. Tegen de achtergrond van de Russische revolutie, de afslachting van de laatste tsarenfamilie in 1918 en de vlucht van de Russische elite naar onder meer Parijs, is een fictief verhaal bedacht over tsarendochter Anastasia. Die overleefde mogelijk de aanslag op haar familie. In 1997 maakte Fox Animation Studio’s daarover al een film, twee jaar terug volgde een musical op Broadway , New York. Ontwikkeld en geproduceerd door Stage Entertainment en nadien al in divers Europese landen te zien geweest.

Zondag was de Nederlandse première in het Circustheater in Scheveningen, dat met Anastasia de komende tijd een onvervalst ouderwetse musical in huis heeft. Het woord ‘ouderwets’ is hier positief bedoeld. Deze productie zou net zo goed twintig of dertig jaar geleden kunnen zijn gemaakt, omdat zij in alles beantwoordt aan wat je een succesvolle musical mag verwachten: een romantische verhaallijn, een afwisseling van solo- en ensemblenummers, tragische scènes, liefdesperikelen, op zijn tijd een vrolijk tussendoortje. Dat alles is muzikaal gezet in een Amerikaans musicalidioom met een mix van suikerzoete dan wel gespierde ballads waarin de solisten hard kunnen uithalen, en spetterende ensemblenummers. En uiteraard is er een hoofdpersoon met wie je kunt meeleven en die slechts drie vragen heeft te beantwoorden: wie ben ik, waar kom ik vandaan, en waar ga ik naar toe?

Zo ook in Anastasia. De mythe wil dat de toen 17-jarige tsarendochter haar noodlot wist te ontvluchten en in de anonimiteit verdween. Veel meisjes schijnen zich nadien voor haar te hebben uitgegeven in de hoop op een beter leven en hernieuwd vorstelijk aanzien. Hoofdpersoon Anya is zo’n meisje en de makers van deze musical willen ons doen geloven dat zij ook daadwerkelijk Anastasia is. Of toch niet? Het open eind laat die vraag onbeantwoord. En dat is mooi.

Anastasia, de musical ontrolt zich als een romantisch avonturenverhaal waarin vooral de verbluffende vormgeving opzien baart. Dat verhaaltje, met die olijke schurkjes en die bolsjewieken, nou ja, dat zal wel. Maar productioneel is deze voorstelling voorbeeldig: schitterende kostuums, fraaie decors met sfeervolle projecties van zowel St.-Petersburg als Parijs, en een aantal inventieve scènes. Hoogtepunten zijn de bijna cartooneske vlucht per trein naar Parijs en de scène in de Opera waar de hoofdpersonen een dansvoorstelling bijwonen. Ook het begin, waarin het luxe leven in het tsarenpaleis ineens wordt opgeblazen door de oprukkende bolsjewieken, is prachtig ingetogen verbeeld.

Het Nederlandse creatieve team volgt uiteraard het uit Amerika geïmporteerde concept, maar ‘associate regisseur’ Carline Brouwer heeft een adembenemend tempo weten te bereiken. De decorwisselingen, de opeenvolging van scènes, zang, dans en acteren – het is allemaal van hoog niveau. Tessa Sunniva van Tol is in de titelrol een ontdekking: fris, krachtig, en in staat alles naar haar hand te zetten. Naast haar valt ook de energiek spelende en fraai zingende Milan van Waardenburg op als haar love-interest Dimitri. De rol van revolutionair Gleb is wat onbestemd en wordt bovendien door René van Kooten wel erg krampachtig aangezet. Ook de komische nummers vliegen hier en daar te koddig uit de bocht.

En dan is er natuurlijk nog Gerrie van der Klei als de naar Parijs uitgeweken keizerin-moeder. Een prachtrol, met een paar verstilde momenten, een enkele vileine sneer en een bitterzoet zangnummer. Zij tuigt Anastasia op met grandeur.

Anastasia

★★★★☆

Musical