Geprikkeld? Ga virtueel op de vuist

Geweld in computerspellen leidt niet per se tot geweld in het gewone leven, zo blijkt uit een onderzoek. Integendeel: gamers die anderen virtueel in de pan hebben gehakt, zijn vaak een stuk relaxter dan voor ze aan het spel begonnen....

Door Peter van Ammelrooy

Pyschologen van de Middlesex University wisten 292 mannelijke en vrouwelijke gamers te strikken, die geregeld World of Warcraft spelen. In dit grootschalige online rollenspel gaan de spelers elkaar te lijf met grote slagwapens en magische spreuken.

Warcraft
De deelnemers aan het onderzoek varieerden in leeftijd van 12 tot 83 jaar. Hen werd gevraagd een vragenlijst in te vullen over woede, agressie en hun karakter en daarna twee uur World of Warcraft te spelen.

Na het spel werd de deelnemers opnieuw het hemd van het lijf gevraagd. Daaruit bleek dat het gros van de gamers meer ontspannen of vermoeid was – hoewel er verschillen waren afhankelijk van geslacht, leeftijd en karakter.

‘Er waren meer mensen die zich ontspannen voelden voor en na het spelen dan mensen die woede ervoeren, maar het hing wel af van hun persoonlijkheid,’ stelt onderzoeksleidster Jane Barnett.

Barnett denkt dat de bevindingen onderzoekers kunnen helpen bij het opstellen van methodes waarmee ze het type gamer kunnen aanwijzen dat eerder ook agressief gedrag zal vertonen in het gewone leven.

Verslaafd
Er waren deze week meer medische onthullingen over gamers. Amerikaanse en Britse onderzoekers hebben ontdekt dat fanatieke – verslaafde – spelers dezelfde karaktertrekken kunnen vertonen dan mensen die aan het syndroom van Asperger lijden, een vorm van autisme. Patiënten ontberen vaak het vermogen om sociale situaties goed in te schatten, hebben een gebrek aan inlevingsvermogen, hebben moeite met veranderingen en vertonen een sterk voorkeur voor bezigheden en interesses met sterk herhalende of systematische elementen, bijvoorbeeld het verzamelen van een bepaald soort voorwerp.

Mannenkwaal?
Voor hun onderzoek voelden de Amerikaanse en Britse teams 319 gamers aan de tand. Van hen was 86 procent man.

Daaruit bleek dat de verslaafde gamers veel trekken met lijders aan het syndroom van Asperger delen. Zo vinden ze het makkelijker om zich in te voelen met een computer dan met andere mensen. Zo bijzonder is dat overigens niet: ook ingenieurs, wiskundigen en computerwetenschappers vertonen dit gedrag.

World of Warcraft (Blizzard) Beeld
World of Warcraft (Blizzard)
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden