nieuws George Michaels persoonlijke collectie?

'George Michaels persoonlijke collectie’, deze week onder de hamer bij Christie's, was misschien toch niet zo persoonlijk

‘George Loves Kenny’ staat er in lichtblauwe letters in een roze hart in het scheve handschrift van de Britse kunstenaar Tracey Emin. Dit is niet zo maar een neonwerk van Emin. De ‘George’ in het hart is niemand minder dan George Michael.

The Incomplete Truth, Damien Hirst, 2006. Beeld Damien Hirst

Emin maakte het kunstwerk in 2007 voor de Britse popster en diens toenmalige geliefde Kenny Goss. Donderdagavond komt de liefdesverklaring onder de hamer in Londen.

De hele collectie van de in 2016 overleden George Michael, zo’n 170 kunstwerken, wordt door Christie’s aangeboden, zowel online als in een veilingzaal. De celebrityveiling werd vorige maand met veel kabaal aangekondigd. Het veilinghuis maakte flitsende filmpjes, de hoogtepunten toerden langs filialen in New York, Los Angeles, Hongkong en Shanghai en er is een virtuele tour ontworpen, zodat vanachter de computer kan worden gedwaald door zalen met de topstukken.

Christie’s biedt de kunstwerken aan als ‘George Michaels persoonlijke collectie’, maar de vraag is of hier niet een loopje met de geschiedenis wordt genomen. In feite was het verzamelen van kunst een gezamenlijk project van George Michael en Kenny Goss, de Amerikaanse ondernemer met wie de zanger dertien jaar samen was. Goss had een galerie in Dallas (Texas), waar hij vandaan komt.

Commissioned Portrait Untitled (George), 2007, Michael Craig Martin. Beeld Michael Craig Martin
Commissioned Portrait Untitled (George), 2007, Michael Craig Martin. Beeld Michael Craig Martin

De Britse kunstenaar Marc Quinn heeft herhaaldelijk werk aan de twee verkocht en stelt deze week in The Sunday Times dat Goss de drijvende kracht achter de collectie was. Een anonieme kunsthandelaar verwoordt het in hetzelfde artikel zo: ‘Kenny had het enthousiasme, George het geld.’

In 2007 sloot de galerie van Goss en startten Michael en hij samen de Goss-Michael Foundation in Dallas. Vanuit deze stichting steunden zij liefdadigheidsprojecten en openden zij een particulier museum. Als openingstentoonstelling had de Goss-Michael Foundation een solo van Tracey Emin; het pasverworven hartvormige neonkunstwerk kreeg een mooie plek aan de muur. Dat kunstwerk was van de stichting, zo schreef bijvoorbeeld The New York Times destijds en dat was belastingtechnisch wel zo handig, merkte de auteur op. In de veilingcatalogus van Christie’s staat nu slechts ‘verworven door George Michael’.

George Loves Kenny, Tracey Emin, 2007. Beeld Tracey Emin

Een geslaagde celebrityveiling moet natuurlijk aan één ego hangen. Als dat een beroemde Brit is, is het onwenselijk naar een Amerikaanse stichting te moeten verwijzen. Bovendien is Goss enigszins omstreden. Michael en hij gingen in 2009 uit elkaar. Na het overlijden van George Michael gaf Goss een paar onthullende interviews, waarvoor media grof betaalden, via een gift aan de Goss-Michael Foundation.

Christie’s meldt desgevraagd dat de veiling wordt georganiseerd door de erfgenamen van George Michael, maar wil geen namen noemen. Voor zover bekend gaat het om zijn zussen Melanie en Yioda. Misschien zijn zij hun aandeel komen opeisen bij de stichting in Dallas of hebben zij de kunstwerken op een andere manier overgenomen. De Goss-Michael Foundation reageert niet op vragen van de Volkskrant.

Drunk to the Bottom of my Soul, Tracey Emin, 2002.

George Michael had duidelijk een voorkeur voor zogenaamde ‘Young British Art’: Emin en haar generatiegenoten als Damien Hirst en Sarah Lucas. Het is Michaels eigen generatie; hij was 53 toen hij overleed. Volgens Christie’s gaat een installatie van Damien Hirst, The Incomplete Truth uit 2006, het duurste stuk worden. Het is een witte duif op sterk water die lijkt te vliegen in een grote vitrine van glas en aluminium. Het veilinghuis verwacht een opbrengst van 1,1 tot 1,7 miljoen euro.

Een ander hoogtepunt is een kleurrijk gestreept doek van de Britse schilder Bridget Riley. Volgens het persbericht van Christie’s hing het schilderij boven de open haard in een huis van Michael. Een rampzalige plek om kostbaar kunstwerk op te hangen. Maar in dit geval, als het om een Heel Beroemde Open Haard gaat, zou het zomaar extra geld waard kunnen zijn. Christie’s laat desgevraagd weten dat ‘de conditie van stukken die Christie’s aanbiedt altijd van de hoogste kwaliteit is’.

Songbird, Bridget Riley, 1982. Beeld Bridget Riley

Bij Christie’s wordt nog een kunst­­werk geveild dat speciaal voor George Michael en Kenny Goss werd gecreëerd.

Michael Craig-Martin (1941) maakte in 2007 twee videoportretten op LCD-schermen die van kleur veranderen; een van Michael en een van Goss. Alleen de eerste wordt nu geveild. Mogelijk heeft Michaels ex zijn eigen portret zelf mogen houden. De opbrengst van het portret van Michael, dat Commissioned Portrait Untitled (George) heet, wordt door Christie’s geschat op 45 tot 68 duizend euro. Woensdagmiddag was er online 55 duizend euro voor geboden, met nog een kleine twee etmalen te gaan.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.