Blad Oor

Gender doet er niet meer toe in de popmuziek? In Oor in ieder geval nog wel

Wat is lezenswaardig deze week? Vandaag: Oor over ‘de dames’ en de dame die de eerste plaats veroverde van de albumtop-10.

De ‘dames’ – zo heten ze hier – doen ontzettend leuk mee in het popjaar 2018, blijkt uit het nummer waarmee OOR elk jaar de meeste aandacht trekt. Uit de opgetelde jaarlijstjes van muziekjournalisten en aanverwanten trok de redactie de conclusie dat gender er niet meer toe doet in de popmuziek. Sterker nog, ‘de dames domineren OOR’s eindlijst!’

Op de cover doet gender er veel toe. Op de tekening van Typex paradeert een clubje schaarsgeklede/halfnaakte vrouwen, popartiesten die met hun albums de Top 10 van 2018 hebben gehaald.

De suggestie wordt gewekt dat het in de popmuziek om een wedstrijd tussen m/v gaat. De winnares, Janelle Monáe (Dirty Computer) heeft, zittend op een eenhoorn, een centaur overmeesterd in wie wij Bono van U2 herkennen. Hij is er slecht aan toe. Op de plek van zijn hart heeft Monáe een lans gericht. De regenboog op de achtergrond spreekt ook voor zich.

En dan de eindlijst. Met een eerste, derde, vierde en zevende plaats hebben de dames gewonnen, concludeert hoofdredacteur Erik van den Berg. Van harte ging het niet, maar hij heeft zich erbij neergelegd. ‘Woman take over en van mij mag ‘t.’

Het gevaar komt in deze mannenwereld van twee kanten. Steeds meer muziekcritici willen (of kunnen) geen jaarlijst meer inleveren omdat ze nauwelijks nog naar albums luisteren en aan losse tracks de voorkeur geven. Van den Berg: ‘Is het album (zelfs dat van een vrouw) ten dode opgeschreven?’

De worsteling van een blad als OOR (en de kloof met jongeren) komt aan het licht in een lang verhaal van Tom Engelshoven over Spotify. De digitale jukebox bestaat tien jaar.

Slagveld of zegen, is de vraag die Engelshoven stelt. Hij neemt het op voor de man (ja, man) die, heel ouderwets, een platenverzameling heeft. ‘Hij, die zich de ‘ware’ liefhebber waant. Apetrots op zijn albumcollectie waarmee hij de muren van huis- of studeerkamer aan het oog onttrekt.’

Gelukkig arrangeerde OOR ook een ontmoeting tussen twee oude rotten, Jacob de Greeuw (Johan) en Terrie Hessels (Te Ex). Hun laatste albums haalden, overigens terecht, de Top-20 van 2018.

Verderop gaat Engelshoven nog maar eens los op die verdraaide dames, in een stuk over de vrouw die met haar album op de eerste plaats eindigde, Janelle Monáe. De opmars van de vaginamonologen in de popmuziek is in volle gang, is de conclusie.

Ook wordt Monáe een doortastend supertalent genoemd, een ‘zelfverklaard emotional, sexual bender die niet alleen vrouwen wil empoweren, maar eigenlijk het gehele mensdom van bekrompenheid wil bevrijden.’ Ze heeft nog wat werk te verzetten.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.