Geld genoeg voor advertentie

Civita Christiana folder in Reformatorisch DagbladBeeld ANP

Een paginagrote foto van twee zoenende mannen in het Reformatorisch Dagblad? Het kostte initiatiefnemer Jasper Klapwijk maar veertien uur om via crowdfunding de 5.000 euro bij elkaar te krijgen waarmee hij een dergelijke advertentie in de streng protestantse krant zou kunnen kopen. 

Zijn initiatief is een reactie op een bij het Reformatorisch Dagblad verspreidde folder van de Stichting Civita Christiana. Van twee zoenende mannen, maar zij werden aan het zicht onttrokken door een rood kruis. Met die folder richtte de stichting zich tegen modebedrijf Suitsupply, dat in zijn reclame een foto van zoenende mannen gebruikt.

‘Deze zedeloze taferelen zijn overal op straat te zien, ook door kleine kinderen.’ Eerder al gebruikte Suitsupply foto’s die ‘sadistische onderwerping van vrouwen’ toonden, klaagt de stichting, maar die foto’s waren kennelijk op zich geen aanleiding voor een actie tegen het bedrijf.

En nu is het geld er dus voor een 'tegenadvertentie', maar dat die er komt is  onwaarschijnlijk. Cees Hovius, hoofd commerciële zaken bij de krant: ’Ons advertentiebeleid is helder. Als er een advertentie komt die zo is vormgegeven, zou hij niet in de krant worden opgenomen.’ Maar, zegt hij: ‘Er ís nog helemaal geen advertentie aangeboden. Ik heb met Jasper Klapwijk afgesproken dat we elkaar komende woensdag spreken.’

Door het verspreiden van de folder van de zoenende mannen met het kruis, krijgt Suitsupply aanzienlijk extra aandacht voor zijn campagne, erkent Hugo Bos van Civitas Christiana. ‘Maar er was al heel veel rumoer voordat wij met de folder kwamen.’ 

Wat denkt Bos dan met zijn folder te bereiken? ‘Veel mensen zijn nu bang voor de homolobby. Ze zijn bang te worden geridiculiseerd als ze zich uitlaten tegen die reclamecampagne. Mensen die een niet-politiekcorrect standpunt innemen, worden bedreigd, wij ook. Veel drukkers wilden onze pamfletten niet drukken. Onze uitingen op Facebook worden gecensureerd. Je mag promotie maken voor homoseksualiteit, maar als je het tegendeel zegt, ontmoet je alleen maar haat. Daarom durven mensen zich niet uit te spreken. Hen wil ik een hart onder de riem steken. Het helpt ze als iemand in het openbaar hun mening formuleert.’

Suitsupply maakt er een gewoonte van reclamecampagnes te maken die rumoer opleveren. Extra rumoer betekent immers extra aandacht en dus extra effect van de reclame. In 2010 oordeelde de Reclame Code Commissie al eens dat foto’s te ver gingen met het vernederen van vrouwen. Bij die beelden vergeleken is de mannenkus bijna kuis te noemen. 

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden