Gekunstelde dialogen in kabbelend coming of age-verhaal

Regie: Naomi Kawase. Met: Miyuki Matsuda, Nijirô Murakami. 121 minuten, in 12 zalen.

Still uit Still the Water. Beeld X.
Still uit Still the Water.Beeld X.

Er ligt een naakte man in het water, de drakentatoeage op zijn rug wijst naar boven. Wie is hij? Waar komt hij vandaan? De gemeenschap op het Japanse eiland Amami-Oshima heeft geen idee.

Het begin van Still the Water had ook dat van een whodunit kunnen zijn. Maar de Japanse cineaste Naomi Kawase neemt de dode man als startpunt voor een spirituele zoektocht. Het gaat haar om de tieners Kyoko en Kaito die te druk lijken met hun eigen sores om zich te bekommeren om zo'n dode man. Zijn ouders zijn gescheiden, haar moeder ligt op sterven - in dit coming of age-verhaal worden ze gedwongen na te denken over de verhouding tussen mens en natuur, ouders en kinderen, vooruitgang en traditie, lichaam en geest en tussen leven, ziekte en dood.

Bekende thema's voor Kawase (The Mourning Forest), die het leven op Amami-Oshima vangt in soms adembenemende shots. Problematisch wordt het als zij zich richt op de personages: het handheld camerawerk werkt op de zenuwen en de dialogen voelen vaak gekunsteld aan. Een lange zit voor wie zich niet laat meevoeren door haar kabbelende tempo en niet gevoelig is voor Japanse natuurfilosofie.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden