GEÏNSPIREERD OP MARDI GRAS vr 13.07.07

Festivals zijn er in soorten en maten. Op lokaal niveau drijven ze op vrijwilligers, én de sponsorende middenstand. Deel 2: Big Rivers Festival in Dordrecht....

Wat ooit begon als Rhythm & Blues Festival met vier podia, en ‘een biertje en een peukje’, is uitgegroeid tot een festival dat de hele stad beslaat. De vier podia zijn er nu, zo’n tien jaar later, 27 geworden, verdeeld over vele cafés en ‘speciale plekjes’ zoals de Grote Kerkstuin. Voor de tiende editie van het Big Rivers Festival in Dordrecht, van 13 t/m 22 juli, wordt gehoopt op 80 duizend bezoekers. ‘Als je uitgegroeid bent, moet je je gaan verbreden’, is de overtuiging van coördinator Bas de Zwart.

Vorig jaar al werd Big Rivers uitgebreid met een filmfestival, waar muziekdocumentaires vertoond werden. Tijdens deze editie zijn onder andere Carmen, Crossroads en The Rocky Horror Picture Show te zien. Dit jaar komt daar nog een ‘bluescruise’ bovenop: een rondvaart over de Dordtse wateren met live muziek vanuit de blueshoek.

Omdat het festival toe zou zijn aan verjonging, werd bovendien jongerenbeweging Etcultera uit de krakerscene aangetrokken als adviesorgaan. In ruil daarvoor kreeg de club jonge programmeurs een eigen podium met skamuziek van onder andere de Skatalites. Ook de campagneposter werd ververst. Nadat zijn joint al eerder was weggepoetst vanwege bezwaren van de hoofdsponsor (een zorgverzekeraar), moest nu ook de oude bluesgitarist zelf plaatsmaken voor een frisse, jonge, vrouwelijke variant. Wat blijft er eigenlijk nog over van de rhythm & blues op het festival?

Volgens De Zwart is de organisatie haar roots niet uit het oog verloren. ‘Er staan nog steeds rhythm & bluesbands geprogrammeerd.’ Naast Beef en Ian Parker vinden we inderdaad bluesbands als Skinny Boy en The Bridge Blues Band op het schema. Andere onmiskenbare rhythm & blueselementen zijn volgens De Zwart terug te vinden in de aankleding van de stad. De organisatie liet zich namelijk inspireren door Mardi Gras, het bekende carnaval uit New Orleans: de bakermat van rhythm en blues. De Mardi Gras-elementen leveren frivole taferelen op, zo blijkt als De Zwart er de foto’s van vorig jaar op naslaat. De kerktoren is paars, groen en goud verlicht, ook de spoorbrug gaat gehuld in een nevel van paars, groen en goud en op het hoofd van Ary Scheffer (het standbeeld van de in Dordrecht alom bekende kunstschilder uit de 18de eeuw) prijkt een uitbundige verentooi.

De Zwart verklaart: ‘Dordrecht is in zekere zin verbonden met New Orleans, vanwege de band die beide steden met water hebben’. Immers: Dordrecht ligt precies daar waar de Merwede zich splitst in de Noord en de Oude Maas en in New Orleans werd ‘twee jaar geleden helaas duidelijk hoeveel water de stad kent’.

De throw beads zijn een ander element dat Big Rivers heeft overgenomen van Mardi Gras. ‘Dat zijn kralenkettinkjes die door de mannen naar de vrouwen worden geworpen, waarop de vrouwen hun borsten ontbloten.’ Hoopt de organisatie op hetzelfde enthousiasme in de straten van Dordrecht? ‘Nee, hier moet dat zijn eigen leven gaan leiden’, zegt de Zwart ontnuchterend. ‘Maar het zou wel leuk zijn als mensen die iemand leuk vinden diegene een ketting geven. Dan heb je gelijk een gesprek.’

Al met al zouden de Mardi Gras-elementen een gemoedelijke sfeer tot gevolg hebben. ‘We hebben nooit narigheid of klachten gehad.’ Aan die sfeer wordt dan ook veel aandacht besteed. Zo staan er bewust geen bluesbands geprogrammeerd als slotact, zodat feestgangers het festival met geheven hoofd kunnen verlaten. Alleen vrolijke bands mogen afsluiten. ‘Dan weten we zeker dat mensen niet doorslaan als ze ruzie hebben gehad met hun vrouw.’

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden