GEESTIGE EN MINDER GEESTIGE SKETCHES

‘Denk je soms dat het makkelijk is een vrouw te zijn?’, vraagt een vrouw aan haar vriendin. De vraag slaat op de erotische dans die zij haar maatje probeert te leren....

Faouzi Bensaïdi, die eerder indruk maakte met Mille mois, toont zijn land als een grote marktplaats. In WWW: What a Wonderful World heeft iedereen iets van iemand anders nodig. De centrale figuur is een huurmoordenaar, die via de mobiele telefoon verliefd wordt op een agente.

Bensaïdi heeft zijn ideeën over de Marokkaanse maatschappij vastgezet in shots die zijn geïnspireerd door het werk van de Franse grootmeester Jacques Tati. Elk beeld bestaat uit een strakke compositie. Daarin zijn mensen weinig meer dan nietige wezens. Druk in de weer met niets.

Door de nadruk op de compositie – zelfs de begintitels verwijzen naar de filmgeschiedenis, naar het grafische werk van Saul Bass – verdwijnen de verhaallijnen naar de achtergrond. Dat is problematisch omdat de beelden het op eigen kracht niet redden; daarvoor worden ze door de overal aanwezige ironie te veel ontkracht.

Wat rest is een reeks geestige en minder geestige sketches, met de regisseur in een Buster Keaton-achtige hoofdrol. Hij beleeft zijn strapatsen in een visueel onontgonnen Casablanca, waar geen moskee of medina is te zien. RO

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden