Review

Geestig Partizanië is geen gedurfde stap voorwaarts

Hoewel vaak geestig en knap geacteerd, is tweede voorstelling niet de gehoopte stap voorwaarts na hun succesdebuut. Gast en Scholten borduren soms te veel voort op wat al gedaan is en missen helaas een overkoepelende thematiek.

Een sketch spelen is haast een tweede natuur voor De Partizanen.Beeld Tom Cornelisse

Strak in het pak en begeleid door een gelikt elektropopdeuntje heten Thomas Gast en Merijn Scholten het publiek welkom in het kleine gekke landje Partizanië, 'een vreemde wereld die toch ook heel vertrouwd voelt'. Na hun debuutvoorstelling De Partizanen, die in 2015 werd bekroond met de Neerlands Hoop, de prijs voor cabaretiers met een groot toekomstperspectief, weten we min of meer wat we bij dit duo kunnen verwachten: snelle sketches en dialogen die inhaken op trends, hypes en omgangsvormen, dit alles flitsend omlijst met video, licht en muziek.

Een sketch spelen kun je wel aan Gast en Scholten overlaten. In Welkom in Partizanië komt onder meer een verkoper van doosjes lucifers voorbij die wel heel interessant doet bij zijn demonstratie ('De vlam is op de stok!'), en een politicus die zijn communistische speech laat beoordelen door een glad marketingtype.

Welkom in Partizanië (***), cabaret.
Door: De Partizanen.
Tekst en spel: Thomas Gast en Merijn Scholten.
Regie: Floris van Delft.
15/11, De Kleine Komedie, Amsterdam.
Tournee t/m 27/5.

Toch is deze tweede voorstelling niet de gehoopte stap voorwaarts geworden na hun succesdebuut. Hoewel vaak geestig en knap geacteerd met talrijke gekke stemmetjes, blijven Gast en Scholten aan de veilige kant en nemen ze weinig risico. Daarbij voelen lang niet alle scènes even origineel aan. We hebben de reclamemannen van Jiskefet en de Anne Frank-rappers van De Vliegende Panters immers al gehad. Het is zeker geen kopieergedrag, maar soms borduren Gast en Scholten iets te veel voort op wat al gedaan is.

De Partizanen geven aan dat ze geen overkoepelende thematiek hebben. We moeten dus vooral niet zoeken naar verbanden tussen alle losse scènes. Dat is jammer, want die mooie vondst van het utopische land Partizanië, waar alles draait om kameraderie, had juist veel mogelijkheden geboden voor een voorstelling met meer samenhang en zeggingskracht.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden