RecensieHuisvrouwen bestaan niet 2

Geestig acteerwerk maakt Huisvrouwen bestaan niet 2 de betere romkom ★★★☆☆

Wie deel 1 heeft gemist, kan gemakkelijk inhaken. Voorkennis is niet nodig.

Jelka van Houten en Eva van de Wijdeven in Huisvrouwen bestaan niet 2.

‘Ik weet niet wat het is’, zegt Marjolein (Jelka van Houten) over het gebrek aan aandacht van haar man. ‘Ik zit gewoon in zijn dode hoek.’ Zonde, want nu haar drie kinderen wat zelfstandiger worden, wil Marjolein wel weer eens gezien worden. Dat betekent dus niet: op moederdag uren in bed liggen wachten op een ontbijtje, om tot de ontdekking te komen dat iedereen je is vergeten.

In de grote golf aan romantische komedies, een genre dat al ruim tien jaar het Nederlandstalige bioscoopaanbod domineert, was Huisvrouwen bestaan niet (2017) een van de lichtpuntjes: geen slap formulewerk, maar een enigszins rebelse film met geloofwaardige personages. Die lijn wordt voortgezet in deel 2, opnieuw geregisseerd door Aniëlle Webster en geschreven door Richard Kemper. Chaoot Marjolein, haar perfectionistische halfzus Gijsje (Eva van de Wijdeven) en hun polyamoreuze hippiemoeder Loes (Loes Luca) overtuigen nog meer als eeuwig kibbelende maar liefhebbende familieleden.

Terwijl Marjolein – ooit journalist, nu blogger – haar echtgenoot Huib van een verhouding begint te verdenken, houdt carrièremoeder Gijsje haar vriend onder de plak en krijgt Loes een serieuze verhouding met een levenscoach. Het levert een hoop gerommel en geploeter op. Zoals dat nu eenmaal hoort, kunnen de hoofdpersonen daarbij iets van elkaar leren.

Het is niet allemaal even origineel, zeker niet wanneer in de tweede helft van de film de losse eindjes aan elkaar moeten worden geknoopt. Wat Huisvrouwen bestaan niet 2 boven de gemiddelde romkom uittilt, is het acteerwerk. Vooral Van Houten stort zich er opnieuw vol overgave in; ze is nu eens laconiek, dan weer paniekerig en altijd grappig. Het helpt natuurlijk dat het scenario rijk is aan oneliners.

Het gedrag van Huib wordt al snel verklaard met de constatering dat de meeste mannen toch een beetje afgeleid raken ‘als hun vrouw op de leeftijd komt dat ze het Pieterpad gaat lopen’. Of, zo kan eraan worden toegevoegd, als ze verstrikt raakt in een te ingewikkelde beha.

Wie het eerste deel nooit gezien heeft, kan gemakkelijk aanhaken bij dit vervolg, dat weinig voorkennis vereist. Alleen die rare titel is onverklaarbaar, maar dat was in de vorige film al onduidelijk: iets met marketingdoelgroepen en schoolpleinmoeders. Waar het in Huisvrouwen bestaan niet 2 om draait, is de zoektocht naar een evenwicht in het leven. In alle heisa rond seksspeeltjes en andere flauwigheid blijft dat overeind als een oprecht en zelfs ontroerend streven.

Huisvrouwen bestaan niet 2

Romantische komedie

★★★☆☆