Geestelijk vader van Fred Flintstone

Joseph Roland Barbera..

Joost Pollmann

Amsterdam Joseph Roland Barbera werd op 24 maart 1911 geboren in de wijk Little Italy op Manhattan. Na een bestaan als bokser, bankier en toneelschrijver slaagde hij erin een tekening aan Collier’s Magazine te verkopen, waarna hij het advies kreeg zich tot tekenfilmartiest te ontwikkelen.

Begin jaren dertig kwam Barbera in contact met Max Fleischer en kon hij cels gaan tekenen en clous bedenken voor de Van Beuren Studios.

Zijn talent viel op en de animatie-afdeling van Metro-Goldwyn-Mayer wist hem weg te lokken naar de westkust, waar hij in Culver City belandde en een zekere William Hanna leerde kennen, een gevestigd tekenaar en musical-componist. Barbera en Hanna werkten samen aan een animatieversie van de Katzenjammer Kids, maar maakten ook plannen voor een eigen productie. In 1940 kon het publiek kennismaken met Puss Gets the Boot, over de zwaar gefrustreerde kat Jasper die eeuwig op jacht is naar de vindingrijke muis Jinx. Deze Jasper en Jinx werden omgedoopt tot Tom & Jerry en in hun 17-jarig bestaan bekroond met zeven Oscars en dertien Oscar-nominaties.

MGM sloot de filmstudio in 1955 omdat het televisietijdperk inmiddels was aangebroken en Hanna en Barbera gingen verder met H-B Enterprises. Het eerste succes kwam in 1958 met The Huckleberry Hound Show over een blauwe hond met een astmatische lach, die eind jaren zestig ook in Nederland populair was.

Twee jaar later ging het duo voor de zender NBC van start met een tekenfilmserie die gebaseerd was op Amerika’s eerste sitcom, The Honeymooners. Ze gaven er een geniale draai aan door hun komedie te situeren in Bedrock, ver weg in het Stenen Tijdperk.

The Flintstones ging over de Amerikaanse droom, uitgehakt in rots. Fred werkte in een steengroeve waar prehistorische vogels keien hapten, zijn auto was een benenwagen, het kind heette Steentjes (Pebbles) en het buurjongetje leed aan ADHD (Bam-Bam). Freds vaste yell ‘yabadabbadoo’ zou minstens zo beroemd worden als de oerwoudkreet van Tarzan.

In de jaren daarna zouden Hanna en Barbera nog talloze series maken, waaronder The Jetsons, die het spiegelbeeld vormde van The Flintstones en met een bijna identieke cast in de verre toekomst speelde. In 1990 werd de studio Hanna-Barbera overgenomen door Turner Broadcasting (onderdeel van Time Warner), waar nieuwe successen werden gecreëerd, zoals The Powerpuff Girls.

Hoewel de onafscheidelijke Hanna & Barbera – Hanna overleed vijf jaar geleden – zestig jaar lang als team hebben gewerkt, was er wel degelijk een rolverdeling. Barbera’s talent zat vooral in het tekenen en het bedenken van de grappen, Hanna was goed in het timen van de humor en uitwerken van de karakters.

Een diepgaande analyse van het werk was aan Barbera niet besteed. Twaalf jaar geleden verscheen zijn autobiografie, My Life in Toons: From Flatbush to Bedrock in Under de Century. Hierin zei hij: ‘Voor mij heeft het weinig zin om over de tekenfilms die we gemaakt hebben te praten. Als je ze naar waarde wil schatten, moet je ze bekijken.’

Joost Pollmann

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden