Geen wedstrijd zoveel beschreven (bespot) als Brazilië-Duitsland

Nog nooit werd een sportevenement zoveel besproken via sociale media als de ondergang van Brazilië tegen Duitland. Via Twitter werden maar liefst 35,6 miljoen tweets de wereld in gestuurd. Op Facebook spraken ruim 66 miljoen mensen wereldwijd over de wedstrijd.

De beeltenis van de Duitse bondskanselier Angela Merkel op het beeld Christus de Verlosser in Rio de Janeiro. Beeld Twitter
De beeltenis van de Duitse bondskanselier Angela Merkel op het beeld Christus de Verlosser in Rio de Janeiro.Beeld Twitter

Volgens Facebook hebben de leden tijdens de wedstrijd gezamenlijk 200 miljoen interacties (berichten, reacties en likes) geplaatst. Mannen in de leeftijd van 18 tot 24 jaar praatten het meest over de wedstrijd, en de meeste berichten kwamen uit Brazilië. Het populairste moment, gemeten naar het aantal interacties, was de goal van Sami Khedira in de 29ste minuut. Hij bracht hiermee de stand op 0-5.

Tijdens de wedstrijd sneuvelde op Twitter ook een ander record: dat van de meeste tweets per minuut. De goal van Sami Khedira haalde volgens Twitter Data ruim 580.000 tweets per minuut.

Super Bowl
Het oude record stond op naam van de Super Bowl van dit jaar, die 24,9 miljoen tweets voortbracht. De meest genoemde Duitse spelers zijn Klose, Kroos en Müller, aan Braziliaanse kant kwamen Júlio César, Oscar en Fred het vaakst voor in tweets. Op Facebook werd vooral gesproken over Neymar. Opvallend, want de Braziliaanse superster deed helemaal niet mee.

De teneur van de tweets was ongeloof en leedvermaak, zo constateert The Guardian. Nog tijdens de wedstrijd verschenen de eerste grappen op Twitter: een scheef veld om de Brazilianen te helpen, Oprah die goals uitdeelt aan haar publiek en de beeltenis van de Duitse bondskanselier Angela Merkel op het beeld Christus de Verlosser in Rio de Janeiro. Bekijk een selectie van de tweets hieronder, evenals de heat map van Twitter die precies laat zien waar en wanneer er over de wedstrijd werd getweet.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden