Geen sneue prijs

Het literaire blad Dif komt dit jaar met een aanmoedigingsprijs voor jonge schrijvers. De Amsterdamse auteur Guido Snel (1972), van de romans Op Drift (1999) en De Dichter en de Dief (2004) ziet die prijs graag zijn kant op komen....

Bent u een schrijver die het prijzencircus nauwlettend volgt?

'Ik zit er niet bovenop, maar ik volg het zeker. Ik zou heel graag eenprijs winnen. Uit ijdelheid, maar ook omdat het dé manier is om extraaandacht te krijgen.'

U bent met Cossee ondergebracht bij een uitgeverij op stand, uw boekenzijn zeer lovend besproken, wat wilt u nog meer?

'Credits heb ik genoeg gekregen, en goede kritieken zijn natuurlijkmooi, al kopen veel lezers volgens mij uit dwarsigheid geen boeken die goedzijn besproken. Maar je komt, zeker na je tweede boek, terecht in een zwartgat. Je breekt niet door, maar de grote stilte treedt in. Je wilt meerrespons, je gezicht laten zien, maar er gebeurt niets. En dat na deoverdosis communicatie die een boek toch is. Dat is heel erg. Je hebt erkeihard aan gewerkt. Je tweede boek! Dat is het begin van een oeuvre!'

Er is een generatie jonge schrijvers die met weinig verheffend werkoveral opduikt, met lezingen, in talkshows. . .

'Dat zou ik ook wel willen. Maar ik wil ook weer niet iedere avond bijBarend & Van Dorp zitten. Dat moet een beetje in je persoonlijkheidzitten. Het is met die publiciteit een kwestie van kip of ei. Krijgt hetwerk eerst aandacht, en daarna de schrijver? Of werkt het toch andersom?'

Veel schrijvers hebben tegenwoordig een website, waarop gediscussieerdkan worden over het boek. Bent u wel modern genoeg?

'Een website? Dat is op zich ook wel aardig. . . Maar dat is weer kipof ei: mensen gaan je pas opzoeken als ze je werk kennen.'

U heeft twee boeken uit, en bent al gewisseld van uitgever. Het lijktalsof u er al een schrijversleven op heeft zitten.

'Mijn eerste boek is uitgegeven door Meulenhoff. Het was eenniet-verkopend boek. Dus ik hoorde niets meer van ze. Ik ben daar dus echtniet met veel ophef vertrokken. Ik ben niet eens door de achterdeurvertrokken. Ik ben door het riool naar buiten geglipt.'

Hoe kan het toch zo slecht gaan met uw boeken?

'Op Drift was een drama. Maar dat was ook een beetje een zweverig boek,geschreven in een opwelling. Zoals dat gaat bij eerste boeken. Mijn vorigjaar verschenen De Dichter en de Dief verkoopt ook niet. Geen idee waaromniet. Het was toch een deels historische roman, in een tijd waarin dehistorische romans niet aan waren te slepen. Zoals de bedenkers van de DifAanmoedigingsprijs ook aanvoeren als argument voor hun initiatief: eentweede druk zit er voor jonge, beginnende schrijvers gewoon meestal nietin. Na de eerste publicitaire aandacht komt er geen tweede ronde. En daaromis die Dif-prijs zo welkom.'

Is de Dif Aanmoedigingsprijs niet een wat sneue prijs? Je gaat voor AKO,en je krijgt Dif?

'Er zijn maar heel weinig beginnende schrijvers die voor de AKO inaanmerking komen. Abdelkader Benali en Arnon Grunberg zijn echtuitzonderingen. Wat de Dif-prijs cachet geeft, is het te winnen geldbedragvan tienduizend euro. Dan gaat het nog niet eens om het bedrag dat je inje zak steekt, maar om de standing die een prijs krijgt als er redelijk watgeld mee gemoeid is. Dat heeft Dif goed begrepen. Er zijn al zoveelprijzen van 1500 euro, en een verzorgde week in een kasteel in deArdennen.'

Aan de Dif is ook zo'n verblijf in een kasteel verbonden.

'Maar dat is wel een kasteel in de Auvergne.'

U wilt die prijs echt heel graag.

'Ja. Het is blijkbaar echt nodig om je boek een fase verder te brengen.Mijn uitgever heeft De Dichter en de Dief al ingestuurd. Ik ga de lijstgenomineerden gespannen afwachten.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden