Geen onmenselijke toeren, maar betoverende menselijke drama's

Court-Miracles..

* * * * *

Rotterdam De illusie is bijna werkelijkheid, de betovering is compleet. In Court-Miracles zijn de poppen niet meer van hun bespelers te onderscheiden. Waar begint de een en eindigt de ander? En: wie leeft en wie is (op sterven na) dood? De Franse circustheatergroep Le Boustrophédon maakte na een bezoek aan de Gazastrook deze prachtige, magisch-realistische voorstelling over het alledaagse, smoezelige gehannes rond doden en gewonden uit een oorlog.

Je zou verwachten dat de acteurs de poppen tot slachtoffer maken: van levenloos materiaal kun je makkelijk benen en armen amputeren. Maar in Court-Miracles gebeurt het omgekeerde. De gemaskerde poppen zijn de kruiers, de verplegers en de (beduvelende) ambtenaren. Hun bespelers zijn de gewonde soldaten: ze dragen hun aangeschoten armen en benen opgevouwen in hun gehavende, grauwe uniformen. En als er iemand uit de knoop moet worden gehaald, gaat het licht uit en speelt de pianist.

De achtergrond van de (jonge) acteurs speelt hierbij een belangrijke rol: Loïc Apard, Lucie Boulay, Johanna Ehlert en Matthieu Siefridt zijn opgeleid als clown en circusartiest. Ze jongleren met helmen en sigaretjes, halen acrobatische toeren uit met gekortwiekte onderbenen en lopen strompelend over een koord. Magisch is de waggelende poppenverpleegster die de voeten leent van haar bespeler maar bij wie de rest van de actrice volledig is verdwenen in een gemanipuleerde paraplu. Aandoenlijk is haar zotte gebochelde helper die (zogenaamd) nauwelijks overeind blijft en toch smacht naar koorddansen met kaarsrechte rug.

De Nederlandse première van Court-Miracles – nog slechts twee dagen te zien in Utrecht – was tijdens dodenherdenking in Rotterdam, als onderdeel van de eerste editie van het nieuwe Rotterdam Circusstad Festival. Naast Circo Circolo in de weilanden van Brabant kent Nederland nu een tweede festival voor het nieuwe mensencircus (het Nouveau Cirque).

Die ontwikkeling gaat gelijk op met de eerste lichting circusstudenten die dit jaar afstudeert aan kunstvakopleidingen in Rotterdam en Tilburg. Het circustheater zit ook in Nederland in de lift. Deze nieuwe discipline onderscheidt zich van het klassieke circus door een sterke nadruk op de verhalen en hun betekenis. Als het goed is, zijn de artiesten de virtuositeit en de verwondering voorbij en maken ze voorstellingen die niet meer gaan over onmenselijke toeren maar juist over menselijke drama’s.

Court-Miracles pakt direct de meest pittige, confronterende vraag aan: wie zijn de echte ratten in een oorlog? Niet voor niets lopen deze beestjes soms daadwerkelijk over de plankieren (toch een diertje in het mensencircus). Alle eindejaarsstudenten van de circusopleidingen zouden even tijd moeten maken voor dit geweldige schoolvoorbeeld van betekenisvol en indringend mensencircus.

Annette Embrechts

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden