Geen nota's meer in de bus

Internetbankieren is omarmd door de Nederlandse internetter. Toch vallen nog dagelijks te betalen acceptgiro's op de deurmat. Als het aan het Amsterdamse bedrijf AcceptEmail ligt, is dit verleden tijd....

Bedrijven die op digitale acceptgiro's overgaan, sturen de giro naar hete-mailadres van de klant. De consument controleert de echtheid van de mailwaarin het bedrag en enkele andere gegevens staan. Vervolgens wordt deklant doorverwezen naar de website van zijn eigen bank waar hijinternetbankiert. Alle gegevens zijn daar al ingevoerd en met één drukop de knop is de betaling voltooid.

Vooral verzenders hebben profijt van de nieuwe methode, steltwoordvoerder Teun Gautier van AcceptEmail. Volgens hem bedragen de totaleverzendkosten in Nederland jaarlijks 300 miljoen euro. 'Bedrijven dieovergaan op een digitale acceptgiro besparen zo'n 50 procent ten opzichtevan een papieren giro', zegt Gautier. 'Er hoeven bijvoorbeeld geen brievenmeer verstuurd te worden en er worden geen portokosten meer gemaakt.'

Het idee is niet nieuw. De Rabobank biedt klanten sinds vorige maandmet zijn Notabox ook de gelegenheid digitale acceptgiro's te ontvangen. Eenzevental bedrijven maakt gebruik van de service. Een belangrijk verschilmet AcceptEmail is dat gebruikers van de Notabox moeten aangeven van wiezij digitale nota's willen ontvangen. Bij AcceptEmail kunnen consumentenook ongevraagd nota's ontvangen.

Als consumenten eenmaal in het e-mailbestand van een bedrijf zitten, maghet bedrijf digitale acceptgiro's gaan versturen. Bijvoorbeeld goede doelendie op deze manier fondsen werven, mogen dat. Wettelijk gezien is dit geenspam. Gautier: 'Consumenten moeten een relatie met het betreffende bedrijfhebben om mail te ontvangen. Denk bijvoorbeeld aan het ontvangen van eennieuwsbrief. AcceptEmail gaat erop toezien dat bedrijven niet zomaare-mailadressen van het internet plukken.'

Bang dat consumenten AcceptEmail links laten liggen omdat betalen viainternet gevoelig ligt, is het bedrijf niet. Gautier: 'Dit wordt destandaard.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden