Geen modellen meer in winkels Abercrombie & Fitch

Ze waren jarenlang het visitekaartje van Abercrombie & Fitch, maar nu gaat het kledingmerk afscheid nemen van de mannelijke modellen die met ontbloot bovenlijf de winkels sieren. Het kwakkelende modemerk wil een andere weg inslaan na het aftreden van CEO Mike Jeffries vorig jaar.

Mannelijke modellen bij de opening van een Abercrombie & Fitch winkel in Düsseldorf in 2011 Beeld epa

Abercrombie & Fitch heeft ook aangekondigd niet langer 'geseksualiseerde' foto's te gebruiken als marketingmateriaal in winkels en op boodschappentassen. De hoeveelheid bloot is momenteel juist waar de advertenties van het modemerk om bekend staan. De veranderingen zullen eind juli worden ingevoerd.

Het Amerikaanse kledingconcern wil zich distantiëren van het controversiële imago dat voormalig topman Mike Jeffries het bedrijf naliet. Jeffries trad vorig jaar december terug als CEO van het bedrijf, naar eigen zeggen omdat 'het juiste moment was gekomen plaats te maken voor een nieuwe leider'.

Uitspraken van Jeffries over de doelgroep van Abercrombie & Fitch, die volgens hem alleen uit mooie, slanke, jonge mensen hoorde te bestaan, kwamen hem de afgelopen jaren op forse kritiek te staan. Dikke mensen zag hij liever niet in zijn winkels, dat was dan ook de reden dat het merk geen vrouwenkleding groter dan maat Large verkocht.

Abercrombie & Fitch kampt de laatste jaren met teruglopende kledingverkoop. De jonge, hippe doelgroep kiest steeds vaker voor goedkopere kledingketens als H&M en Zara. Een nieuw, 'normaler' imago moet het merk nieuw leven inblazen en een bredere klantenkring aantrekken.

Liever 'coole' dan dikke mensen

Hij maakte als hoofdrolspeler de recente ineenstorting van het kledingmerk mee, maar Mike Jeffries stond ook aan de basis van het succes van de keten. Lees hier het profiel van de voormalig Abercrombie-topman.

Voormalig Abercrombie & Fitch CEO Michael Jeffries Beeld ap
Beeld ap
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.