Het nieuwe etenGraze berry burst

Geen goedmakertje, deze havermoutsnack

null Beeld Graze
Beeld Graze

Wat ze verzinnen, in de voedselindustrie!

Het Nieuwe Eten – ja, daar zijn we weer – zocht en zocht in het ontplofte zuivelspread-zonder-zuivelschap naar het nieuwste van het nieuwste. Toen er na zes supermarkten nog geen ‘plant-based fromances’ van WildWestLand met opgesekste namen in zicht waren, Garlic & Herb Affair noch Cream Passionel, weken we compleet leeggezogen uit naar de havermoutrepen.

Iedereen die weleens boodschappen doet, kan zich er wel een voorstelling van maken: zes supermarkten affietsen met zonnebloemen, een tas vol rinkelende flessen bier en nog altijd dat ene pakketje onder de arm, want PostNL kon om onduidelijke redenen het label niet scannen, zweet, honger, een caissière die zegt dat mandjes mee naar de uitgang moeten. Op zo’n moment klinkt de mijmering van het merk Graze op de verpakking van z’n oat bites, in havermoutvoertaal Engels, ineens als een relevante vraag: ‘What if oats saved the day?’

We proberen de smaak die berry burst heet, een bessenexplosie met hints van superfood chiazaad en framboos – toch nog iets van een ontploffing. Graze noemt zichzelf ‘sugar conscious’, omdat een deel van de suiker in het recept is vervangen door cichoreiwortelvezel, maar had ook rustig een deel van de suiker kunnen weglaten. Zoet, zeg.

Het bessenaandeel blijft beperkt tot de toevoeging ‘gemengde besseninfusie’ aan gedroogde cranberry’s. De chiahint van 1 procent is niet waarneembaar, de framboogsvleug vinden we op de ingrediëntenlijst terug in de hoedanigheid van 1 procent frambozenpoeder. Het koekje-bij-de-koffieformaat (je bent een bite of je bent het niet) stilt geen trek.

Onze dag weer goed? Stop die maar in je holle kies.

Cijfer: 3

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden