Review

Geen enkel personage beroert in Die laatste zomer

Die laatste zomer, naar een roman van Tatiana De Rosnay, is een ondubbelzinnige invuloefening. De bedoelingen van het genre worden zo vet onderstreept dat geen enkel personage beroert.

null Beeld
Beeld

Hij moet zijn vader ondervragen, adviseert de psycholoog van Antoine. Vragen wat die weet over de dood van zijn moeder, verdronken toen Antoine nog maar 10 was. Alleen zo kan de getroebleerde veertiger, bij wie het familiedrama dertig jaar na dato in een obsessie is veranderd, met het verleden in het reine komen. Dat over die periode in de familie van Antoine (Laurent Lafitte) liever wordt gezwegen dan gepraat, daar kan de psycholoog ook weinig aan doen.

'Jij vindt alles raar'

Zo begint het als whodunnit verholen familiedrama Die laatste zomer, naar de roman Boomerang uit 2009 van bestsellerauteur Tatiana De Ros-nay (Haar naam was Sarah), waarin Antoine fungeert als detective die tegen de stroom in een familiegeheim tracht te ontrafelen. 'Jij vindt alles raar', horen we zus Agathe zeggen. En een paar scènes later, wanneer Antoine ontdekt dat hij met zijn zus de nacht van de verdrinking niet thuis sliep, maar in de nabijgelegen boerderij van de huisoppas: 'Je bent paranoïde.'

Tikje onnodig uiteraard, die scepsis, maar ze horen bij de clichés van het genre die de makers vol overtuiging omarmen. Die laatste zomer is een film waarin Antoine opzichtig uit het raam gaat staren als zijn onderzoek even vastzit, waarin het café 's nachts Radiohead draait en het hoofdpersonage zonder ironie uitgekauwde oneliners in de mond worden gelegd: 'Als je alles opkropt, betaal je ooit de rekening.'

Het is niet dat er niet goed wordt gespeeld, of dat de setting op het fraaie Franse eiland Noirmoutier verveelt, integendeel, maar de bedoelingen van het scenario worden dermate vet onderstreept dat geen enkel personage beroert of tot de verbeelding spreekt. Wat dat betreft is die scène met de psycholoog veelzeggend; Die laatste zomer laat zich bekijken als een ondubbelzinnige invuloefening.

Die laatste zomer. Drama. Regie. François Favrat. Met Melanie Laurent, Audrey Dana, Laurent Lafitte. 105 min., in 9 zalen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden