Gedichten die stralen van taalplezier

Dat het allergrootste wordt opgeroepen door de aandacht te richten op het allerkleinste, mag een wonder heten. Johan Wambacq (België, 1950) laat het in zijn eerste dichtbundel keer op keer gebeuren.

Hij schrijft niet: je hebt tien mooie tenen. Hij schrijft: Je hebt mooie tenen/ Je hebt er tien. De dichter impliceert veel, met schijnbaar eenvoudige regels: de nabijheid van naaktheid, tenen, tien maar liefst; het geluk van de 'ik' die hier getuige van mag zijn; het besef hoe vreemd het is te bestaan. Ook in Moeder wordt het belangrijkste zorgvuldig opgebouwd:

Ik neem in de tram een zitje
achterin. Een halte verder stapt
mijn jaren dode moeder in.
Ter hoogte van de straat waar zij
met haar gezin lief deelde en leed
en alle treurigs tussenin,
draait zij haar hoofd, een trage
travelling die de straat en mij
haar blik in trekt - zij ziet mij,
ik zie haar evenmin.

In deze trage, filmische schets zijn tijd en ruimte ontsnapt aan hun wetmatigheden. Het is vreemd dat de dode moeder in eerste instantie wel haar zoon ziet, maar - door de toevoeging 'evenmin' - de zoon haar niet. Om vervolgens te begrijpen dat de moeder haar zoon evenmin kan waarnemen, doet de verwijdering stapsgewijs meer schrijnen.

Grootste invloed op de dichterlijke wereld van Wambacq is de vrouw. Hij bezingt meisjes, geliefden, de Goede Hoer en de moeder. Zij bewegen zich in een decor dat steeds uitdrukkelijker een stad wordt.

Wambacq heeft een honderdtal gedichten samengebracht in de zorgvuldig vormgegeven en in eigen beheer uitgegeven bundel Seks, mystiek & urbanisatie. Wie heeft een uitgever nodig als hij op persoonlijke titel zo'n dijk van een bundel aflevert?

Deze gedichten stralen van een aanstekelijk taalplezier, dat alles mogelijk maakt. De gedichten van Wambacq zijn springplanken naar een onvermoede wereld.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden