Gebruik van bont door couturiers is onnodig en wreed

Ik werd nogal geïrriteerd door de kop boven het artikel van Pauline Terreehorst 'Nederlandse modeshows doortrokken van bont'(de Volkskrant, 16 september)....

Inderdaad zijn er mode-ontwerpers als Edgar Vos en Frans Molenaar die het nodig vinden om bont te gebruiken voor hun creaties (en daarbij niet nadenken over de gevolgen voor de miljoenen pelsdieren in ons land), maar gelukkig maken niet alle couturiers deze gruwelijke fout.

Ook al doet de kop de lezer dat wel denken, met alle gevolgen vandien. Het kan namelijk best dat mensen na lezing van het artikel menen dat bont niet zo erg kan zijn als iedere mode-ontwerper het in zijn of haar show gebruikt. Om vervolgens in de winkel weer een jas met bont aan te schaffen.

Maar een ontwerper als Mart Visser, die in het chapeau van het artikel zelfs uitbundig wordt geprezen om zijn (media-)genialiteit, heeft bijvoorbeeld al begin 1996 aangekondigd geen bont meer te gebruiken in zijn collecties.

Dat niet iedereen de stomme fout maakt om bont te gebruiken, had dus wel wat duidelijker in het artikel naar voren mogen komen.

AMSTERDAMTanja de Vette

Verbazing

Het blijft me verbazen. Nederlandse mode-ontwerpers die werken met sabelbont en vachten van de poolvos. Bont is niet meer van deze tijd.

Vijfentwintig jaar geleden wist nog bijna niemand wat voor dierenleed er schuilgaat achter het gebruik van bont, toen had je misschien nog een excuus.

Maar nu kun je niet meer zeggen dat je niet weet hoe erg dieren lijden. Of ze nu gejaagd worden met wildklemmen of in hokjes worden gestopt, alleen voor hun velletje, het blijft wreed en onnodig. Geen poolexpeditie maakt nog gebruik van bont.

Ongelooflijk dat mode-ontwerpers het nog steeds nodig vinden om bont te gebruiken. Het getuigt van weinig creativiteit en volledige ongevoeligheid voor de ellende van de dieren. Gelukkig hebben deze couturiers een zeer beperkte klantenkring en weinig invloed op het Nederlandse straatbeeld. Het is trouwens verbazingwekkend dat de 'Koks en Duisenbergs' van deze tijd zich lenen als publiek.

UTRECHTStans Gijsen

Overbodig

Ondanks de verhullende praatjes van de bontindustriëlen weet iedereen dat het overbodige luxe-artikel bont op gruwelijke wijze verkregen wordt: fokkerijen waar dieren in krappe kooitjes volslagen gek worden, klemmen waarin wilde dieren soms dagenlang liggen te creperen of waaruit ze zich een enkele keer weten los te rukken met verlies van een poot, jonge zeehonden die doodgeknuppeld en levend gevild worden. En de Volkskrant presteert het om de loftrompet te steken over mode-ontwerpers die uit deze dierenmishandeling geld slaan.

Onder de bezoekers van de modeshow bevonden zich volgens het artikel: mevrouw Brenninkmeijer van C & A (voor wie echter geen plaats meer was), de echtparen Peper en Heijn, de dames Kok, Duisenberg en Groenteman. Beseffen deze prominenten wel hoezeer ze, juist door hun positie, een weerzinwekkend bedrijf als de bontindustrie in de kaart spelen?

Strikt genomen zijn ze natuurlijk vrij om te gaan en te staan waar ze willen, maar noblesse oblige, en wie tegen wreedheden jegens dieren is bezoekt geen bijeenkomsten waar het resultaat van die wreedheden aan de man moet worden gebracht. Bovendien bestaat er uitstekend, fraai namaakbont, waaraan geen dierenleed kleeft.

ZWOLLEA. Stoel-Margadant

Oud nieuws

Lezing van het artikel van Pauline Terreehorst bracht oud nieuws: Frans Molenaar die overvloedig bont gebruikt (een 'bontparade' volgens Jan Mulder).

Mart Visser kondigde begin 1996 aan geen bont meer te zullen gebruiken. Als hij daarop zou zijn teruggekomen is dat te erg voor woorden, maar uit de tekst werd dat niet duidelijk.

AMSTERDAM Coby Koning

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden