Gast van de Volkskrant Job de Wit: 'De programmeur van Le Guess Who? snapt het

Het vierdaagse Le Guess Who? is een parel in de jaarlijkse festivalparade. Een popfestival waar niet zomaar wat toevallig beschikbare bandjes staan geprogrammeerd, maar waar iets bijzonders valt te beleven. Muziekjournalist Job de Wit (43) pakte de trein naar Utrecht en vertelt over zijn persoonlijke hoogtepunten en de muzikale beloftes van 2015.

Job de Wit Beeld Ilja Meefout
Job de WitBeeld Ilja Meefout

Ben je een fervente Le Guess Who?-ganger?

Ik was nog nooit op Le Guess Who? geweest, maar het beviel goed. Op zondag waren de optredens voornamelijk in TivoliVredenburg, wat erg handig was, want de optredens sluiten redelijk op elkaar aan.

Wat heb je zoal gezien?

Ik zag Owen Pallett in de Grote Zaal, dat was een heel mooi optreden. Hij is een Canadees, die zingt en viool speelt. Ik ben niet zo'n fan van zijn soort zang, hij heeft een beetje een intellectuele oude Amerikaanse mannenstem, maar hij bouwt zijn nummers heel mooi op. Hij vertelde dat-ie een gebroken hart heeft, maar dat dit wel goed was voor de show. Hij sloot niet af met een knaller, maar juist met het droevigste nummer uit zijn repertoire.

Was dit optreden het hoogtepunt van het festival?

Nee, dat niet. Ik twijfel tussen Tune-Yards en St. Vincent, maar ik denk dat ik Tune-Yards toch beter vond. Ik wilde al een tijdje naar Tune-Yards en was blij dat ik het nu kon zien. De zangeres is een beetje 'type gek mens' en dat kan verkeerd uitvallen, maar dat deed het niet. Het optreden zag er heel vrolijk uit met gekke danspasjes. Allerlei muziekstijlen worden gemixt: gospel, funk en soms deed het me een beetje denken aan de Talking Heads uit de jaren tachtig. Ze heeft een krachtige stem en het geluid klonk heel goed in de Rondazaal.

Tune-Yards Beeld Tim van Veen
Tune-YardsBeeld Tim van Veen

Heb je ook nieuwe bands ontdekt?

Na St. Vincent ging ik naar de Turkse artiest Selda in de Rondazaal. Andere mensen waren daar heel enthousiast over, dus ik was benieuwd. Maar het was zo'n andere vibe na St. Vincent, dat het concert mij niet zo greep. Dat is soms het nadeel van een festival. Ik heb het optreden niet af gezien en twijfel er niet aan dat het later losging, maar ik wilde het gevoel vasthouden van daarvoor.

Hoe was de sfeer op Le Guess Who?

Wat me opviel was dat het echt doodstil was bij alle concerten. Ik kan me altijd kapot ergeren als mensen door concerten heen praten, wat erg veel gebeurt. Dan denk ik: ik wil het concert horen, niet jou. Maar nu was het dus doodstil en dat vond ik erg fijn. Dat geeft wel aan dat Le Guess Who? een muziekliefhebbersfestival is. Voor artiesten lijkt het me ook prettig dat mensen geconcentreerd naar je muziek luisteren.

Van welke artiest op Le Guess Who? gaan we in 2015 meer horen?

Ik denk dat St. Vincent in 2015 meer bekendheid krijgt. Straks krijg je weer alle jaarlijsten en ik denk dat ze in de Amerikaanse lijstjes hoog gaat scoren. Het is originele muziek, goede liedjes en ze ziet er goed uit, dat speelt natuurlijk ook mee. Ik ben een beetje verliefd op haar.

Ze heeft al vier albums uitgebracht en ik moet zeggen dat de eerste drie albums een beetje langs me heen zijn gegaan, maar het album St. Vincent is mijn favoriet van het afgelopen jaar. Ik heb het ontzettend veel gedraaid. Eerder dit jaar, toen ik de plaat nog niet zo goed kende, zag ik haar al in Paradiso. Het was leuk om haar nog een keer te zien spelen op Le Guess Who?, nu ik het album goed ken. Ze steekt hele monologen af, doet gekke kleine danspasjes waarbij het, als je haar voeten niet ziet, lijkt alsof ze over het podium zweeft. Ze heeft een mooie jurk aan, gek grijs geverfd haar, over alles is nagedacht en toch is het niet té bedacht. En ze is een gitaarvirtuoos.

St. Vincent Beeld Erik Luyten
St. VincentBeeld Erik Luyten

Waarin verschilt Le Guess Who? van andere festivals?

De programmering is heel goed. Ik weet niet wie daarachter zit, maar het is iemand die het goed snapt. En het is leuk dat het in Utrecht zit. Amsterdammers zijn gewend alleen maar naar festivals in Amsterdam te gaan, maar dit is een festival waarvoor je wel even de trein instapt. Het leuke is ook dat er bands staan waarvoor veel mensen niet apart een kaartje zouden kopen, maar die ze nu toch kunnen zien. Voor een poprockfestival is het wat obscuurder dan andere. Zo'n Turkse artiest als Selda is bijvoorbeeld wel bijzonder en daar komt ook weer Turks publiek op af.

Zie je Le Guess Who? als een vooruitstrevend festival?

Dat ook weer niet. Er treden ook veel garagerockbandjes op en dat is natuurlijk zo retro als het maar zijn kan. In de R&B en hiphop gebeurt veel vernieuwends en die genres staan er bijvoorbeeld helemaal niet. Hetzelfde geldt voor dance. Een festival als Pitch zou ik daarom als vernieuwender beschrijven, maar Le Guess Who? is wel een alternatief voor de mainstream.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden