Opinie

'Gaming gaat niet meer weg uit het leven, hoe bleek uw gezicht er ook bij wegtrekt'

Juist als leraar economie zou Ferry Haan in moeten zien wat gaming ons oplevert. Wat het betekent voor zijn léssen als hij laat zien wat deze innovatieve en hoog-technologische industrie in de laatste zestig jaar voor de samenleving heeft betekend, vindt Hermen Hulst van Guerrilla Games.

Een bezoeker probeert een game tijdens de tentoonstelling INDIGO 2013 Beeld anp

Een hardere aanpak voor gameverslaving zou niet misstaan, schrijft econoom Ferry Haan. Die verslaving is 'funest voor de samenleving', omdat het volgens hem leidt tot schooluitval van kinderen. Die zitten 'met bleke gezichten in de schoolbanken' - meneer Haan ziet het zelf gebeuren, in de lessen die hij geeft. 'Het zou mij niets verbazen als de maatschappelijke kosten van gameverslaving die van roken of drinken evenaren of zelfs overstijgen.' Blijven zitten, rekent de econoom ons voor, kost de samenleving 4000 euro per leerling.

Wat is het voor die samenleving toch ongelofelijk jammer dat mensen als meneer Haan een lesbevoegdheid hebben. Juist als econoom zou hij in moeten zien wat gaming ons oplevert - wat het zijn léssen oplevert als hij laat zien wat deze innovatieve, moderne en hoog-technologische industrie in de laatste zestig jaar voor de samenleving heeft betekend. Er zijn prachtige verhalen te vertellen over veranderingen in de economie die door gaming zijn aangejaagd - denk alleen al aan de verschillen tussen winkel- en digitale distributie of verdienmodellen rond 'gratis' online spellen.

'gaming junkies'
In plaats daarvan is gaming voor hem het ding dat zijn leerlingen demotiveert, omdat ze als 'gaming junkies' elke ochtend bleek in zijn schoolbank kruipen. Nog los van alle onzin die hij over gameverslaving beweert, is het opvallend dat hij verregaande aannames doet over het buitenschoolse gedrag van zijn leerlingen, die naast gaming nog met 1001 andere dingen bezig zijn die het moderne leven hen biedt, on- en offline. Gaming zomaar de schuld geven van hun houding op school is op zijn zachtst gezegd niet zo chique, niet naar de leerlingen toe en niet naar het medium games, die beiden beter verdienen dan het soort halfbakken opinieverhalen dat Haan afscheidt.

 
Wat is het voor die samenleving toch ongelofelijk jammer dat mensen als meneer Haan een lesbevoegdheid hebben. Juist als econoom zou hij in moeten zien wat gaming ons oplevert

Het zou hem sieren als hij zich eens verdiept in de meer positieve aspecten van het medium, in plaats van zich blind te staren op een door hem onbegrepen probleem als gameverslaving. Onderzoek toont aan hoe bij gamers mentale ontwikkelingen worden gestimuleerd, waardoor scherpe verbeteringen in ruimtelijk inzicht, probleemoplossend vermogen en oog-hand coördinatie worden gemeten. En dat zijn enkel de effecten van pure entertainment games.

Reuzensprongen
In de hoek van 'toegepaste games' (ook wel 'serious games' genoemd) worden reuzensprongen gemaakt waarbij het motivationele aspect van games centraal staat. De 'gamificatie' van leerprocessen (ofwel spelend leren) maakt het voor mensen leuker en gemakkelijker dingen in zich op te nemen, processen te doorgronden, scherper na te denken over problemen, et cetera. Het zijn methodes die steeds vaker met succes worden toegepast, en niet alleen in het onderwijs: ook het leger traint al jaren door middel van games, de veiligheidsdiensten - sectoren waarbij motivatie nauwelijks een probleem is.

'Toegepast gamen' is dus een groeiende tak van sport, waarin ook de Nederlandse overheid ruim participeert. Gaming is onderdeel van het Topsectoren-beleid voor de creatieve sector en is via NWO onderdeel van gesubsidieerd wetenschappelijk onderzoek onder de veelzeggende titel 'Games for SafeTy, Health, Education, and IndustRy' (GATHER). Allemaal segmenten van de samenleving waar een stevige economieles omheen gebouwd kan worden, aangevuld met reken- of boekhoudgames die zó uit het rek van grote Nederlandse onderwijsaanbieders zijn te pakken.

Gaming, meneer Haan, gaat niet meer weg uit het leven, hoe bleek uw gezicht er ook bij wegtrekt.

Hermen Hulst is directeur van Guerrilla Games, de grootste ontwikkelstudio van Nederland, verantwoordelijk voor de Killzone-games.

 
De ‘gamificatie’ van leerprocessen (ofwel spelend leren) maakt het voor mensen leuker en gemakkelijker dingen in zich op te nemen, processen te doorgronden, scherper na te denken over problemen
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden