Gamesmuziek voor... een fooi

Alle popgroepen zijn gelijk, maar sommigen zijn meer gelijk dan anderen - althans, voor de makers van computerspellen...

Popgroepen kunnen goud geld verdienen aan de verkoop van hun muziek aan de gamesindustrie, schreef de Volkskrant donderdag. Een groep als Aerosmith, die zijn eigen editie heeft gekregen van de gitaarsimulator Guitar Hero III, houdt mogelijk meer geld over aan dit spel dan aan de studioalbums die het in zijn bijna veertigjarig bestaan het licht heeft laten zien, aldus een 'branchekenner' onlangs in de Amerikaanse zakenkrant The Wall Street Journal.

Aerosmith misschien wel, maar kleinere vissen zoals de vaderlandse driemansformatie Voicst krijgen slechts een kruimel toegeworpen, zoals een videoreportage van Volkskrant-collega Ramses Petronia onthult.

Hij bezocht vorige week de Nederlandse Game Dagen (NLGD) in Utrecht, waar onder meer werd gesproken over muziek in games. Een van de sprekers was Tjeerd Bomhof, zanger en gitarist van de Amsterdamse band. Voicst leverde een nummer, Whatever You Want From Life, voor het voetbalspel Fifa '06 (uit 2006) van Electronic Arts, 's werelds grootste uitgever van computerspellen.

De onvermijdelijke vraag luidde natuurlijk wat Voicst wijzer is geworden van zijn deelname aan Fifa '06, waarin de gamer een team naar keuze van voetbalmiljonairs naar de overwinning mag leiden. Afgezien van de eeuwige roem, natuurlijk.

Normaal zijn ze in de gamesindustrie niet erg scheutig met het noemen van bedragen, maar kennelijk liet het contract met Electronic Arts Bomhof wel wat ruimte om een tipje van de sluier te lichten.

'Wij hebben van EA gekregen een bedrag van tussen de 2.000 en 9.000 dollar', aldus de Voicst-voorman. Hij voegde er aan toe dat de Amsterdammers het daar mee moeten doen, want anders dan bij een cd waar bij de groep royalties krijgt over elk verkocht exemplaar, is dit een eenmalige afkoopsom.

De in games gespecialiseerde geluidstechnicus Bart Roijmans, ook geïnterviewd voor de camera van VK.tv, had een sympathieke verklaring voor de lage bedragen die sommige artiesten voor hun muzikale inspanningen krijgen. 'Cd's staan misschien wel veertig jaar bij iemand in het cd-rek en worden steeds opnieuw gedraaid. De meeste spellen belanden na een keer spelen in de kast.'

Volgens hem was het voetbalspel Fifa '98 de eerste game waarin een 'echt' popnummer was te horen: dat was Song 2 van de toen al grote Britse rockband Blur.

Die heeft vast meer gekregen dan een bedrag van tussen de 2.000 en 9.000 euro. Ook andere bands die naast Voicst op Fifa '06 zijn te horen, zullen beter zijn betaald. De lijst met 35 liedjes vermeldt onder de uitvoerende artiesten onder meer Depeche Mode, Sergio Mendes samen met de The Black Eyed Peas en de Afrikaanse muzikant Mory Kante.

Even om de boel in perspectief te zetten: EA is een Amerikaanse multinational die een jaaromzet heeft van 4,02 miljard dollar, die een winstmarge heeft van 339 miljoen dollar en 7.900 mannen en vrouwen aan het werk houdt. Van Fifa '06 werden rond de 4,5 miljoen exemplaren verkocht, wat de Amerikanen tussen de 270 en 300 miljoen dollar moet hebben opgeleverd. De productiekosten van een spel als Fifa '06 - naast de rechten die aan de wereldvoetbalbond worden afgedragen - kunnen van alles tussen de 10 en 20 miljoen dollar bedragen.

De titel van Petronia's reportage dekt de lading aardig: 'Gamesmuziek voor een schijntje. 'Fooi' had ook gekund.

]]>

Error 404 is een blog over technologie, internet en nieuwe media.
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden