Gamesindustrie blijft steken in puberteit

Het aantal gamesbedrijven groeit gestaag, maar winst en werkgelegenheid blijven achter.

Beeld anp

Eerst het goede nieuws: de Nederlandse gamesindustrie groeit als kool, afgemeten aan het aantal bedrijven in de branche. Dat is in drie jaar tijd met bijna 40 procent toegenomen, naar 455. De keerzijde: de werkgelegenheid neemt niet evenredig toe, net zo min als de opbrengsten. In de gamesindustrie zijn 3.130 mensen werkzaam, net iets meer dan in 2012, terwijl de totale jaaromzet slechts 5- tot 15 miljoen euro is gestegen.

Dit blijkt uit een grootschalig onderzoek dat brancheorganisaties zoals de Dutch Game Garden, het vakblad Control en TNO hebben uitgevoerd naar de staat van de Nederlandse gamesindustrie. In de vorige editie omschreven de samenstellers de sector als 'een ecosysteem in de puberteit'. De branche lijkt in dat stadium te blijven steken.

Beeld Volkskrant

Potentie

'We hebben inderdaad onze potentie niet kunnen verzilveren', zegt Christel van Grinsven, operations manager van de Dutch Game Garden, een broedkamer voor ontwikkelstudio's in Utrecht. 'Iedereen was drie jaar geleden optimistisch over de stormachtige opkomst van smartphones. Dankzij de laagdrempelige toegang tot de appstores (de downloadwinkels voor de iPhones en Android-toestellen - red.) werd het heel makkelijk om een ontwikkelstudio op te zetten.'

De realiteit heeft de branche met de voeten weer op de grond gezet, denkt Van Grinsven. 'Het aanbod aan games voor smartphones en tablets is enorm. Elke dag verschijnen er honderden nieuwe titels. Zie daar meer eens tussen op te vallen. Gamebouwers beginnen nu minder snel aan een eigen bedrijf.' De totale omzet is in drie jaar tijd gestegen van tussen de 155 miljoen en 225 miljoen naar tussen de 160- en 240 miljoen euro. 60 procent van de bedrijven boekte meer omzet, hoewel het meerendeel nog geen 100 duizend euro winst maakt. Ook bij het onderzoek uit 2012 bleef de winst voor de helft van de gamemakers onder de 100 duizend steken en schreef eenvijfde rode cijfers.

Het gros van de nieuwe gamesbedrijven bestaat uit start-ups met maximaal vijf werknemers, net als vier jaar geleden. Bij de meeste bestaande bedrijven is de personeelsomvang hetzelfde gebleven, met enkele grote uitzonderingen.

Zoals Spil Games in Hilversum, dat vorig jaar circa 100 banen schrapte. Van het bedrijf resteert een webportaal met onlinespelletjes. De eigen ontwikkelafdeling werd geschrapt. Spil Games was samen met Guerrilla Games, dat onderdeel is van het Japanse elektronicabedrijf Sony, een van de grootste gamesbedrijven in Nederland. Op het hoogtepunt waren er 350 mensen werkzaam. Er werken nu meer dan 100 mensen.

De geringe groei van de werkgelegenheid is een probleem voor de studenten die van de hogescholen en universiteiten komen waar ze zijn opgeleid tot ontwerper, programmeur, producent of visual artist. Ze kunnen niet aan de bak in de branche waarvoor ze hebben gekozen. Toch is de werkloosheid onder deze schoolverlaters laag, zegt Van Grinsven: 'Ze gaan elders aan de slag in de ict, bij andersoortige bedrijven. Hun kennis is gewild, ze worden al aangenomen terwijl ze nog bezig zijn om hun studie af te ronden.'

Successtory 1: Ruimte-nazi's

De grootste spellenmaker van Nederland, Guerrilla Games in Amsterdam (270 werknemers), viert dit jaar zijn vijftienjarige bestaan. Het bracht onder meer Killzone uit, een futuristisch schietspel over aliens in nazi-achtige uniformen. Van de vier grote Killzone-spellen zijn meer dan 10,6 miljoen exemplaren verkocht, met een opbrengst van naar schatting 700 miljoen euro, uitbreidingen en merchandise meegerekend. Nieuwe game: Horizon Zero Dawn.

Horizon Zero Dawn.Beeld Guerrilla Games

Successtory 2: Groot voorbeeld

Vlambeer zijn Rami Ismail en Jan Willem Nijman. Nederlands succesvolste onafhankelijke gamestudio telt twee werknemers. Sinds 2010 bracht het bedrijf acht titels uit. Nuclear Throne, dat meerdere spelers tegelijk online kunnen spelen, heeft ze al meer dan 2 miljoen euro aan omzet opgeleverd. Voor veel beginnende gamemakers is Vlambeer het grote voorbeeld.

Nuclear ThroneBeeld Vlambeer

Successtory 3: Oudgedienden

Vanguard Games (50 werknemers) is opgericht door twee oudgedienden van Guerrilla. Het bedrijf kreeg de opdracht voor een game voor smartphones gebaseerd op HALO van Microsoft; Spartan Assault werd een groot succes en kreeg een vervolg met Spartan Strike.

HALO Spartan Strike.Beeld Vanguard
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden