Games voor een prikkie

De handel in gebruikte computerspellen floreert. Daar doet iedereen z'n voordeel mee: de klant, de winkels én de fabrikanten.

Een klant buigt zich over het assortiment van een Nedgame-filiaal in Amersfoort. Beeld Aurélie Geurts

Tweedehands oorlogen - bestaan die? Voor gamers wel en ze zijn zeer lonend. Vorige maand verscheen Call of Duty: Infinite Warfare, een van de belangrijkste computerspellen van het jaar. Nieuwprijs: circa 65 euro. Bijna acht weken later, in dezelfde winkel waar het volle pond werd betaald, kost diezelfde game tweedehands nog maar 39 euro.

Met games is iets geks aan de hand. Er zijn amper meer winkels waar de consument op een nette manier afkomt van gebruikte muziekcd's en dvd-films. Twee jaar geleden ging de Free Record Shop definitief op de fles: weg waren de 141 winkels waar je je oude cd's en dvd's kon inruilen en goedkoop een tweedehandsje op de koop kon tikken. Wie koopt er sowieso nog schijfjes als je alle muziek gratis kunt beluisteren via Spotify en veel films kunt vinden op Netflix?

Met computerspelletjes is dat andere koek. De schappen van gamesspeciaalzaken als Nedgame en Game Mania staan voor de helft vol met doosjes die door klanten zijn ingeruild. 'De tweedehands handel is heel belangrijk voor ons', zegt marketingmanager Tom Henderikx van Game Mania, met 51 filialen de grootste gameswinkelketen van in Nederland. 'We verkopen bijna evenveel gebruikte titels als nieuwe spellen.'

Niels Thomassen van Nedgame, met twaalf filialen de kleinere concurrent van Game Mania, schat dat zo'n 10 tot 15 procent van de omzet te danken is aan de verkoop van spellen die zijn ingeruild. 'Het is ook een vorm van klantenbinding. Iemand die in onze winkel inruilt koopt er meestal ook weer iets nieuws.'

Een game behoudt waarde, stelt Thomassen: 'Soms krijg je de helft van de nieuwprijs terug.' Inruil geldt overigens alleen voor de titels voor PlayStation, Xbox en Wii. Niemand neemt pc-games in, omdat die online worden geregistreerd en dan niet meer op een andere computer zijn te spelen.

Nieuw met korting

Wat kost een game? Niet alleen het zoeken naar tweedehands schijfjes loont, ook het vergelijken van nieuwprijzen kan tientjes schelen. De website budgetgaming.nl vergelijkt het aanbod van zo'n twee dozijn (web)winkels. De prijsverschillen zijn groot. Games zijn ook te koop als digitale download, via de appstores van PlayStation en Xbox. Dat is bijna altijd de duurste optie, maar die digitale loketten geven soms tijdelijke kortingen tot wel 70 procent.

Bij Game Mania moet de klant naar de winkel toe om een tweedehands spel te scoren, al kan hij via de website wel zien of een titel op voorraad is. 'We zijn bezig om postorder mogelijk te maken', zegt Henderikx. Nedgame doet al langer aan online verkoop en klanten hoeven sinds kort ook de deur niet meer uit om hun gebruikte games te slijten. Ze kunnen een inruilaanbod op de website te vragen en de spellen met de postbode meegeven.

De tweedehands handel loont voor de winkeliers, zo leren berekeningen achterop een bierviltje: op gebruikte games kan een marge zitten die oploopt tot 40 procent. Een paar jaar terug klaagden gamesuitgevers dan ook over de verkoop van gebruikte games, omdat zij daar geen cent van zagen. In 2011 schatte de Franse ontwikkelaar Quantic Dream dat hij tussen 5 en 10 miljoen euro was misgelopen door gamers die zijn spel Heavy Rain goedkoop op de kop tikten.

Die klaagzangen zijn verstomd, zegt Thomassen. 'De uitgevers verdienen steeds meer geld aan extra levels, betere wapens en snellere voertuigen die gamers moeten kopen en downloaden. Ook de speler die een tweedehands game koopt schaft die extra's aan.' Omdat een game met downloadable content langer meegaat zijn consumenten ook minder snel geneigd om hun spellen te verkopen, constateert Henderikx. 'In plaats van een paar maanden heb je er dan een jaar plezier van.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden